
IN THE SUPREME COURT OF SOUTH AFRICA 

(APPELLATE DIVISION) 

CASE NO:104/90 

In the appeal of: 

MEYER ALBERT JOHNSON APPELLANT 

and 

DENIS BECKETT 1ST RESPONDENT 

SAGA PRESS (PTY) LTD 2ND RESPONDENT 

Coram: CORBETT CJ, HEFER, VAN DEN HEEVER JJA, KRIEGLER et 

HARMS AJJA. 

Date heard: 17 September 1991 

Date delivered: 28 November 1991 



2 

J U D G M E N T 

HARMS AJA: 

The appellant was the unsuccessful plaintiff in a defamation 

trial heard in the Witwatersrand Local Division by Goldstein 

J. The court a guo granted leave to appeal. The first 

respondent is the editor and the second respondent, the 

publisher of a publication known as "Frontline". In the 

April/May 1988 edition of Frontline an article was published 

entitled "The Slippery Search for Moral Outrage". In a 

sentence in the article, the words "the increasingly 

depraved Johnny Johnson" appeared. The appellant is known 

as Johnny Johnson. The issues in the case are whether these 

words in the context of the article were defamatory of the 

appellant and, if so, whether the respondents established 



3 

the defence of fair comment. 

The full title of the article is 

"FOREIGN MEDIA 

The Slippery Search for Moral Outrage 

From Our Own Foreign Correspondent" 

It was commissioned by first respondent, written by one 

Robinson, the local correspondent of the Daily Telegraph (an 

English newspaper) and then edited by the first respondent. 

It i s not possible to summarize the article without doing it 

an injustice. Its tone and object do, however, appear from 

the first few paragraphs: 

"In one of Johannesburg's choicest northern suburbs 

there lives an admired and learned foreign 

correspondent. Local legend has it that he grows the 

finest mealies this side of the equator. Like all of 

us his salary is paid in hard currency which when 

converted into slimline Botha-rands looks like a 

Houghton telephone number. What could be better than 

this delightful existence? But a dark cloud hangs 

over this man's life. In his own words, he has lost 

his ability to inject a bit of moral outrage into the 

situation'. 

He risks falling into the foreign correspondent's 



4 

vision of hell - becoming the 'balanced reporter', 

ridiculed by his colleagues for 'understanding the 

complexities of the South African situation' to the 

satisfaction of the crimplene toadies in Pretoria. 

It's a condition we all dread. The first sign of 

infection is when the SABC starts reporting one's 

despatches; the condition is terminal when 

complimentary mutterings appear in the leader columns 

of the Citizen. 

The first imperative is to remain hostile, to guard 

against what is classed in South African terms as the 

balanced view. Thus, we are castigated for 

negativity, intellectual dishonesty, and whooping it 

up while the country is burning (or not, as the case 

may be). 

'Go on,' said the saintly editor of this esteemed 

journal, it's time someone lifted the lid on this 

whole foreign correspondents circus. An unbalanced 

view in itself, one might think, but here we go." 

The context in which the offending words appear is the 

following: 

"You revile us, but you need us. You deplore our 

outpourings as you flatter us by reprinting them in 

the columns of local newspapers. The 'normally 

balanced Daily.X', and the invariably hostile Sunday 

Y', report this, that, and the other. We send out our 

thoughts only to see them return, repackaged and 

sanitised for the South African reader. Witness the 

local media's second-hand coverage of the Sharpeville 

Six. Not one local journalist stood up to say: 

reprieve them, they patently don't deserve to hang. 



5 

The Progs whined in the wilderness about diplomatic 

damage and sanctions. It was left to us to create 

their ammunition. Certainly some of us went over the 

top, but something had to be done to shake you out of 

your lethargy. How much easier to let the foreign 

media stick their heads above the parapet. Then wait 

for the Argus man in London to telex our reports back 

to let you know there's something pongy about hanging 

six people who didn't do it. 

You readily attach labels to us, but - on the rare 

occasions we find it necessary to quote from the local 

media - we are restrained. We don't refer to the 

invariably soporific Harvey Tyson, the increasingly 

depraved Johnny Johnson, or the nauseatingly smug 

Hogarth column. Perhaps we should, and then we could 

recover our lost sense of moral outrage." 

(My emphasis. The "you" is a reference to the local media 

and the "we" one to the foreign media.) 

Some background facts are necessary to make the sentence in 

which the offending words appear, more understandable: Mr 

Harvey Tyson was the editor-in-chief of The Star newspaper; 

the present appellant is the editor of The Citizen 

newspaper; Hogarth was the pseudonym of the late Mr Tertius 

Myburgh, editor of The Sunday Times. All of them wrote 



6 

columns for their respective newspapers, and they were also 

responsible for the editorial content thereof, The 

appellant's column is entitled "Johnny Johnson's Height 

Street Diary". 

The article can thus be typified with reference to the 

following words of Brian St Pierre in The Devil's Advocate; 

An Ambrose Bierce Reader at p 53: 

"Of course, the press always had some ambiguity 

toward itself. Journalists are alternatively 

self-congratulatory, defensive, or especially 

self-righteous when attempting to knock some mud from 

their shoes as unobtrusively as possible. 

Occasionally, they are sure of their ends but 

insecure about means, sometimes the other way round." 

The issues in this case concern the alleged wrongfulness of 

the statement only. The enquiry whether a plaintiff's right 

has been infringed -

"is basically objective in the sense that the 

defendant's state of mind, motives, degree of care 

taken etc are not taken into account. These factors 

concern the presence or absence of fault on the part 

of the defendant. The inquiry is concerned with 

whether the infringement of the plaintiff's interest 

was in the particular circumstances objectively 



7 

unjustifiable. In order to determine this, account 

must be taken of the particular conflicting interests 

of the parties, the parties' relation to each other, 

the particular circumstances of the case, and any 

appropriate considerations of social policy." 

(Van der Walt 8 Lawsa para 20 sv Delict.) The evidence given 

in this case is of virtually no relevance to decide this 

issue and can, for purposes of this judgment, be ignored. 

I now turn to consider whether the offending words are, in 

isolation, defamatory. The verb "to deprave" is derived 

from the Latin "depravare" and is defined in the Shorter 

Oxford English Dictionary on Historical Principles (3rd ed) 

as follows: 

"1. To make bad; to pervert; to deteriorate, corrupt. 

Now rare, exc. as in sense 2. 2. spec. To make 

morally bad. (The current sense.) 1482. 3. To 

represent as bad; to vilify, defame, disparage - 1667. 

Also absol. 4. To become bad or depraved." 



8 

There can be little doubt that to say of someone that he is 

"increasingly depraved", and without taking into account the 

context in which it is said, is defamatory. 

Two questions arise at this juncture: Were the words used 

in their literal sense, and, did they refer to the appellant 

personally, to him in his professional capacity, or to his 

writings? It was alleged (and argued) on behalf of the 

appellant that the words in their context meant that the 

appellant: 

(a) is morally corrupt and/or debased and/or perverted; 

(b) in his calling as an editor and journalist is morally 

corrupt and/or debased and/or perverted; 

(c) is not a fit and proper person to be an editor and a 

journalist; 

(d) is not an honest person and therefore does not deserve 

to be recognised as an editor of standing or a person who 

can be trusted. 



9 

It appears to me to be obvious from a contextual point of 

view that the word "depraved" was not used in a literal 

sense. The author used figurative language and thereby 

deviated from the standard significance of words. (M.H 

Abrams, "A Glossary of Literary Terms" 4th ed. sv Figurative 

Language.) An example is a description of the Hogarth 

column as being "nauseatingly smug": words that do not apply 

to a column. The reasonable reader would therefore have 

realised that in using the words "increasingly depraved" the 

figure of speech employed was hyperbole, i.e. a bold 

overstatement or extravagant exaggeration of fact, used 

either f or serious or comic effect. (Abrams, op cit sv 

Hyperbole and Understatement). 

Before reaching a conclusion as to the meaning of the words 

in their context, it is necessary to determine the second 

question posed, namely, who or what was "increasingly 

depraved"? It was clearly not a reference to the appellant 

as a person. The author of the article was dealing with 



10 

possible sources in the local media from which to quote. It 

was in this context that the appellant's name was mentioned. 

It must, therefore, follow that the reference was one to the 

appellant's journalistic writings. But what was said about 

these writings? As I understand the article, the author 

intended to satirize press coverage on South Africa. On the 

one hand one has a foreign press that feigns moral outrage 

and creates moral issues where there may be none. On the 

other hand, one has a local press that forsakes its 

journalistic duty by failing to raise moral issues. 

"Satire has usually been justified by those who 

practice it as a corrective of human vice and folly. 

Pope remarked that 'those who are ashamed of nothing 

else are so of being ridiculous'. Its claim (not 

always borne out in the practice) has been to ridicule 

the failing rather than the individual, and to limit 

its ridicule to corrigible faults, excluding those for 

which a man is not responsible." 

(Abrams, op cit. p168.) Seen against that background, the 

author conveyed to the reasonable reader that the 

appellant's writings were increasingly morally bad 



11 

especially since they failed to address moral issues. It is 

not necessary for the purpose of this judgment to find 

whether that statement is defamatory. I shall, on the 

assumption that it is, proceed to deal with the defence of 

fair comment which was pleaded in justification. The court 

a quo upheld this defence. The requirements of the defence 

were stated to be that: 

(i) the statement must be one of comment and not of fact; 

(11) it must be fair; 

(iii) the facts upon which it is based must be true; and 

(iv) the comment must relate to matters of public interest. 

(Marais v Richard en 'n Ander 1981 (1) SA 1157 (A) 1167.) 

A fifth requirement was stated to be that the defence is 

available only if it is "...based upon facts expressly 

stated or clearly indicated in the document or speech which 

contains the defamatory words". See Crawford v Albu 1917 AD 

102 at 114; Neethling, Persoonlikheidsreg, p 153. 



12 

It was submitted on behalf of the appellant that the defence 

must fail because the statement was a factual averment and 

not comment; there is no factual foundation for the comment; 

there is no reference in the article to the facts upon which 

the comment was based; and, lastly, the moral standards of 

the appellant are not of public interest. 

The submission that the statement was one of fact and not 

comment cannot be accepted in the light of the finding of 

the meaning of the statement. This is a classic case of 

comment dressed up as fact: it remains an expression of 

opinion. See Crawford v Albu, supra, at 114. The submission 

that there was no factual foundation for the comment also 

has no merit. The respondents relied upon a number of 

identified columns which appeared in the Citizen under the 

name of the appellant. It is common cause that those 

columns were written by the appellant. They therefore form 

the factual foundation for the comment. The submission that 



13 

the moral standards of the appellant are not matters of 

public interest is based upon the appellant's reading of the 

article. I have already found that that interpretation is 

incorrect. It was not suggested that if the criticism was 

directed at the appellant's work the matter was not one of 

public interest. To quote from Kemsley v Foot and Others 

[1952] AC 345 (HL) at 355: 

"If an author writes a play or a book or a composer 

composes a musical work, he is submitting that work to 

the public and thereby inviting comment." 

And, further, at 356: 

"... a literary work can be criticised for its 

treatment of life and morals as freely as it can for 

bad writing, e.g., it can be criticised as having an 

immoral tendency." 

It appears from the quotations from the offending article 

set out above that the facts upon which the comment was 



14 

based, were not stated in the article. It is therefore 

necessary to consider the scope of the fifth requirement of 

the defence of fair comment. Its origin in South African 

law is to be found in R o o s v Stent and Pretoria Printing 

Works Ltd 1909 TS 988. Innes CJ there stated at 998: 

"But it is obvious that to entitle any publication to 

the benefit of this defence it must be clear to those 

who read it what the facts are and what comments are 

made upon them. And for two reasons. Because it is 

impossible to know whether the comments are fair 

unless we know what the facts are; and because the 

public must have an opportunity of judging the value 

of the comments. If a writer chooses to publish an 

expression of opinion which has no relation, by way of 

criticism, to any fact before the reader, then such an 

expression of opinion depends upon nothing but the 

writer's own authority, and stands in the same 

position as an allegation of fact." 

The learned Chief Justice proceeded to quote from Hunt v 

Star Newspaper Co [1908] 2 KB 309, and concluded (at 999 -

1000): 

"His words seem to me to apply a fortiori to cases 

where the facts commented upon are not placed before 

the reader at all. There must surely be a placing 



15 

before the reader of the facts commented upon before 

the plea of fair comment can operate at all. I do not 

wish to be misunderstood upon this point: I do not 

desire to say that in all cases the facts must be set 

out verbatim and in full; but in my opinion there must 

be some reference in the article which indicated 

clearly what facts are being commented upon. If there 

is no such reference, then the comment rests upon the 

writer's own authority." 

Smith J, in a concurring judgment, expressed similar views 

in the following terms (at 1010): 

"It is not necessary for the decision of this case, 

and I do not wish to be understood to lay it down as a 

principle, that every fact on which a cumment is based 

should be set out in the article. I think there may 

be cases where the facts are so notorious that they 

may be incorporated by reference. But in the present 

article no reference was made to any of the sources 

from which the writer deduced the facts on which he 

based the assertion complained of. No opportunity was 

afforded to a reader of the article to know the 

grounds on which the imputation was based." 

The matter was once again raised by Innes CJ in Crawford v 

Albu, supra, where he stated, as set out above, that the 



16 

defence of fair comment is only available if it is "...based 

upon facts expressly stated or clearly indicated...." This 

statement was, probably, in its context, obiter, but it 

nevertheless is of strong persuasive character. If regard 

is had to the rest of the judgment one notices that the 

learned Chief Justice had regard to facts which were not 

stated in the offending speech of the defendant but which 

were part of the recent history of the country (per Solomon 

JA at 124) and in the common knowledge of the author and 

addressee (per de Villiers AJA at 137). 

Kemsley v Foot and Others, supra, is for all practical 

purposes on all fours with the present case. It, in effect, 

held that a reference to well known or easily ascertainable 

facts was a sufficient statement of those relied upon (at 

360) and that the reference may be by way of implication. 

Lord Porter concluded (at 360): 

"I do not think it necessary to go through the other 

cases one by one, but reference must be made to the 



17 

South African case of Roos v Stent and Pretoria 

Printing Works Ld. If I thought that that judgment 

represented a new and independent view, it would be 

necessary to analyse its reasoning carefully. But in 

truth it is founded on Fletcher Moulton L.J.'s opinion 

in Hunt v Star Newspaper Co. Ld. and does not contain 

any fresh point of view." 

I am in respectful agreement. Roos's case must be read in 

its context. It represents good 1 aw as far as it goes. 

Kemsley's case is merely a logical extension thereof and, 

since both cases rely upon the same authority, should be 

followed. See also Golding v Torch Printing and Publishing 

Co (Pty) Ltd and Others 1948 (3) SA 1067 (C). To conclude: 

Literary criticism may be justified by reference to 

published works referred to in general or by implication in 

the alleged defamatory statement. See too Telnikoff v 

Matusevitch [1990] All ER 865 (CA) 871 and 881. 

The last issue of substance to consider is whether the 

comment was fair. The word "fair" is used in a specialised 



18 

sense and means that the opinion must be an opinion which a 

fair man, however extreme his views may be, might honestly 

have, even if the views are prejudiced. It must, 

objectively speaking, qualify as a genuine expression of 

opinion which does not, "disclose in itself actual malice". 

McGuire v Western Morning News Co Ltd [1903] KB 100; 

Crawford v Albu, supra at 115; Marais v Richard en 'n Ander, 

supra at 1167 - 8. (My emphasis. It was not suggested that 

the article under discussion "in itself" disclosed actual 

malice.) 

The respondents relied upon a number of "Height Street 

Diaries" to justify their comment. Each column occupies a 

full page. The most conspicuous portion, visually, is a 

framed insert headed IHowlers. These "howlers" consist 

almost exclusively of quotations of misprints with comment 

highlighting the misprint. Here is a random example: 

"But the public appearance, said to have been 

engineereded by the Queen Mother...' 

We don't know how she engineereded anything." 



19 

The column itself deals with matters political, royal, 

social and sexual in a mocking manner; names are perverted; 

fictitious events and dialogue are created; fact, fiction 

and comment are mixed; misspellings abound; rules of grammar 

are ignored:all under the guise or in the name of humour. 

It would be inappropriate to comment on the quality of these 

columns. See McGuire's case, supra. I disagree with the 

learned trial judge where he held that the alleged 

defamatory statement was justified by reference to the 

eccentric, peculiar or outlandish style of these columns and 

the corruption and distortion of the English language. To 

my mind, the words "increasingly depraved" related not to 

style and form but to content. A glance at these columns, 

which were intended to be humorous, indicates that serious 

political matter was trivialised and that no moral issues 

were raised or promoted. There was nothing worthy of 

quotation f or foreign consumption. A serious commentator 

may honestly hold the view that the column is devoid of any 

redeeming value, I do not thereby wish to suggest that the 



20 

appellant is not entitled to be frivolous about political 

and social issues or to his own brand of humour; however, he 

cannot complain if others deem his outpourings as being 

"increasingly depraved" because they do not enunciate moral 

precepts. 

But the matter goes further. The few articles are replete 

with crude sexual fictitional anecdotes. Persons of stature 

are, in this way, ridiculed. One example of what can be 

described as "morally corrupt" writing will suffice and I 

can do no better than to quote from the Height Street Diary 

of 4 April 1988: 

"Folksy Humour 

Folksy (or leery) humour of Professor Chris Barnard 

appearing on Late Night Live with his new wife, Karen. 

'I think the song that I need is, "Will you still need 

me, will you still need me, when I'm 64." 

'Karen is going to learn to make sausages, and 

biltong, and to handle meat (on their Karoo farm). 

And maybe during that period, we'll do something else. 

(Wink, wink, nudge, nudge). Next time you get me on 

this show, there'll be a little one sitting on my 

lap.' 

'I've been through two wives, of course, and through 



21 

many women, of course, too.' 

'Two things I go by, the Bible, I believe it's the 

book of wisdom, and nature. Is there anything in the 

Bible that says you must marry a girl of your age? I 

couldn't find it.' 

'And in nature, an old bull can have a young thing, 

not so, as long as he can compete with the young 

bulls. The important thing is performance.' 

'This age difference business they talk about. Let's 

be practical now. Say, for example, you were not a 

married man and this girl comes to you and she says "I 

love you, will you marry me?" Will you say "No, I'm 

not going to marry you because I'm too old." Of 

course not. I would jump at it. I mean to have such 

a beautiful woman like that as my wife, I consider 

that an achievement maybe bigger than my transplant.' 

'If God wanted us to have clothes on, he would have 

the babies born with clothes on.' 

'I never climb into bed; I jump into bed.' 

Wink, wink, nudge, nudge, say no more." 

No more need be said. I agree that the appeal must be 

dismissed with costs. 

L.T.C.HARMS AJA 



IN THE SUPREME COURT OF SOUTH AFRICA 
(APPELLATE DIVISION) 

In the matter between: 

MEYER ALBERT JOHNSON Appellant 

and 

DENIS BECKETT.... First Respondent 

SAGA PRESS (PTY) LIMITED Second Respondent 

CORAM: CORBETT CJ, HEFER et VAN DEN HEEVER JJA, 
KRIEGLER et HARMS AJJA. 

DATE OF HEARING: 17 September 1991 

DATE OF JUDGMENT: 28 NOVEMBER 1991 

J U D G M E N T 

CORBETT CJ/ 



1 

CORBETT CJ: 

The facts of this matter are set forth in the 

judgments of Van den Heever JA and Harms AJA, which I have 

had the benefit of reading. I agree that the appeal should 

be dismissed with costs. 

As to the words complained of by the appellant 

("the increasingly depraved Johnny Johnson"), I am of the 

view (i) that read in their context they should be 

understood as referring to the writings of the appellant as 

a journalist; (ii) that they convey that such writings are 

bad, debased, perverted (see the Oxford English Dictionary, 

2ed sv "depraved"); and (iii) that, so understood, the words 

are prima facie defamatory of the appellant in that they 

constitute an impairment of his professional reputation. 

Turning to the defence of fair comment, I agree 

with both my colleagues for the reasons given by them that 

the words in guesticn constitute comment, not a statement of 



2 

fact; and that the facts upon which the comment is based, 

viz appellant's writings in the newspaper column known as 

"Johnny Johnson's Height Street Diary", need not have been 

stated in the Frontline article. In this connection I 

agree that the principles laid down in the English case of 

Kemsley v Poot and Others [1952] AC 345 should be followed. 

It is not disputed that the comment in question relates to a 

matter of public interest. In substantiation of the 

defence of fair comment respondents have placed on record 

eight samples of the Height Street Diary which appeared in 

issues of the newspaper during November 1987 and February 

1988. There is no suggestion that these are not 

representative of the appellant's writings as a newspaper 

columnist. Moreover, the samples are genuine; i e the facts 

are true. The only remaining question is whether the 

comment is fair. 

The Height Street Diary samples have been analysed 



3 

and some illustrative extracts quoted in the judgments of my 

colleagues. To sum up my overall view of these writings, I 

would say that they are bad, both in style and content; 

they trivialize important matters in a manner no doubt 

intended to be humorous but seldom achieving this; the 

language used is often ungrammatical and is replete with 

slang, much of it derived from Afrikaans; certain of the 

writing is in extremely poor taste and here I refer in 

particular to certain lengthy references to members of the 

British royal family and to the extract quoted at the end of 

the judgment of my Brother Harms; and there is throughout 

the writings a recurring theme of sexual suggestiveness of 

the crude variety. 

I say this about the writings not to moralize but 

in order to answer the question whether the comment 

published in the Frontline article was fair, in the sense 

that objectively speaking it qualified as an honest, 



4 

genuine (though possibly exaggerated or prejudiced) 

expression of opinion relevant to the facts upon which it 

was based, and not disclosing malice. In my view, it was. 

I concur in the order made by Van den Heever JA. 

M M CORBETT 



CG CASE NUMBER: 104/90 

IN THE SUPREME COURT OF SOUTH AFRICA 

(APPELLATE DIVISION) 

In the matter between: 

MEYER ALBERT JOHNSON Appellant 

and 

DENIS BECKETT First Respondent 

SAGA PRESS (PTY) LIMITED Second Respondent 

CORAM: CORBETT CJ, HEFER et VAN DEN HEEVER JJA, 

KRIEGLER et HARMS AJJA 

HEARD: 17 SEPTEMBER 1991 

DELIVERED: 28 NOVEMBER 1991 

J U D G M E N T 
VAN DEN HEEVER JA 



2 

Denis Beckett is the editor of Frontline 

Magazine which is published by Saga Press (Pty) Ltd. It 

deals in serious and sometimes controversial fashion 

mainly with political issues. It has a circulation of 

about 10 000 readers of various political persuasions, 

and is aimed at the reasonably well-educated, 

sophisticated English-speaker. 

Mr M A ("Johnny") Johnson, editor of The 

Citizen daily newspaper, sought damages for defamation 

from the editor and publisher of Frontline. The action 

was dismissed with costs but leave to appeal granted. 

For the sake of brevity and clarity I refer to 

the plaintiff (appellant) and first defendant (first 

respondent) by their names, intending no discourtesy by 

omission of their courtesy titles, and generally omitting 

reference to the publishing company, which took no active 

part in the trial itself. 

Johnson annexed a copy of an article containing 



3 

the alleged defamation to his particulars of claim, which 

state: 

"6. A statement in the article refers to the 

plaintiff as 'increasingly depraved' (the 

statement). 

7. The statement: 

7.1 is per se defamatory of the 

plaintiff; 

7.2 was caused to be published by the 

first and second defendants 

unlawfully and animo iniuriandi; 

7.3 Alternatively to sub-paragraph 7.1 

above 

The statement, in the context of the 

article, meant, was intended to mean 

and was understood to mean one or 

more or all of the following, which 

are defamatory of the plaintiff: 

7.3.1 The plaintiff is morally 

corrupt and/or debased and/or 

perverted. 

7.3.2 The plaintiff in his calling 

as an editor and journalist is 

morally corrupt and/or debased 

and/or perverted. 

7.3.3 The plaintiff is not a fit and 

proper person to be an editor 

and a journalist. 

7.3.4 The plaintiff is not an honest 

person and therefore does not 

deserve to be recognized as an 

editor of standing or a person 

who can be trusted." 



4 

I deal with the article in more detail below. 

To understand the allegations in the plea it is necessary 

to quote here the immediate paragraph in which the 

statement appears: 

"You readily attach labels to us, but - on the 

rare occasions we find it necessary to quote 

from the local media - we are restrained. We 

don't refer to the invariably soporific Harvey 

Tyson, the increasingly depraved Johnny 

Johnson, or the nauseatingly smug Hogarth 

column. Perhaps we should, and then we could 

recover our lost sense of moral outrage." 

The plea admitted the identity of the parties 

and publication of the article, but denied that the 

statement constituted defamation, and elaborated: 

"2.3 The following facts were public 

knowledge: 

2.3.1 Harvey Tyson was the editor-in-

chief of The Star newspaper and a 

regular contributor to its 

editorial content. 

2.3.2 The plaintiff was the editor of 

The Citizen newspaper and a 

regular contributor to its 

editorial content. 

2.3.3 Hogarth was the pseudonym under 



5 

which a regular column appeared in 

the Sunday Times newspaper. 

2.3.4 The aforementioned newspapers were 

'local media' in the sense that 

they were published in South 

Africa. 

2.4 Given those facts, the statement meant 

and would have been understood to mean 

that the plaintiff was increasingly 

depraved in his writing. 

2.5 The statement constituted fair comment in 

that it was a genuine expression of 

comment or opinion on the plaintiff's 

writing which was a matter of public 

knowledge and interest. 

2.6 In the premises, the defendants deny 

2.6.1 that the statement was defamatory 

of the plaintiff; or 

2.6.2 that the statement was published 

unlawfully or animo iniuriandi." 

In a request for particulars for purposes of 

trial, Johnson asked for identification of every instance 

of his writing relied on in paragraph 2.5 of the plea, 

and why in the opinion of the writer of the statement 

such writing was depraved or increasingly depraved. The 

reply (amended, to retract reference to editorial 

columns) referred to Johnson's column in The Citizen 



6 

known as the "Height Street Diary", eight issues of which 

were annexed as examples of the general content and 

style of Johnson's writing in that column. These had 

appeared on the Thursdays of November of 1987 and 

February of 1988. The statement, so it was alleged, 

constituted a genuine expression of comment or opinion on 

Johnson's writing generally in these articles. 

At the trial Mr Mostert appeared for Johnson. 

In opening he contended with reference to a variety of 

dictionaries listing synonyms for "depraved", that the 

statement is per se defamatory; and that the onus 

whether of proof or rebuttal accordingly burdened 

Beckett. Mr Mostert closed his case in respect of the 

issues on which the onus burdened Johnson. 

The only witness at the trial was Beckett. He 

put in as an exhibit the front page of the issue of 

Frontline magazine in which the article appeared and the 

article itself, and told how it came to be written. He 



7 

was of the opinion, and thought moreover that he was not 

alone in that, that foreign correspondents in writing 

about South Africa reported for overseas publication what 

their private conversations here belied. He approached 

Mr Robinson, local correspondent of the Daily Telegraph, 

a conservative newspaper in the United Kingdom, and 

commissioned an article on the topic. Robinson wrote it. 

Beckett read and edited it and provided the title. The 

cover page of the April/May 1988 edition of Frontline 

records what are presumably the major subjects dealt with 

in that issue: These include 

"THE TROUBLE WITH THE FOREIGN PRESS 

LIFTING THE LID ON THE MEDIA CIRCUS" 

The title of the article is 

"FOREIGN MEDIA 

The slippery search for moral outrage." 

The article is satirical in tone but serious in 

content, and spares none who come within firing distance 

over a wide range: an individual foreign correspondent, 



8 

foreign correspondents en masse, clerics playing at 

politics, Mr Sonny Ramphal, overseas editors with an eye 

on circulation figures, and so on. It deals with the 

accusations of hypocrisy and bias levelled against 

foreign correspondents as regards their reporting on 

events in South Africa - where they live in luxury, being 

paid in foreign currency - by admission and counter-

attack. The gist of the article as regards reporters, is 

to admit that individual foreign correspondents and 

foreign correspondents as a group sometimes behave badly 

and write what they do not personaliy believe, or with 

deiiberate sensationalism, for an overseas readership 

many of whom are also hypocritical about events here. 

However, South Africa is not regarded as a news story but 

a moral issue, and approval of and by Pretoria is the 

kiss of death for a foreign correspondent. It is 

difficult to muster sufficient genuine moral outrage (to 

ensure remaining posted here in luxury), about local 



9 

politicai figures none of whom merits belng taken 

seriously. The writer then turns to the local press, and 

has this to say: 

"You reviie us, but you need us. You deplore 

our outpourings as you flatter us by reprinting 

them in the columns of local newspapers. The 

'normally balanced Daily X', and the 

'invariably hostile Sunday Y', report this, 

that, and the other. We send out our thoughts 

only to see them return, repackaged and 

sanitised for the South African reader. 

Witness the local media's second-hand coverage 

of the Sharpeville Six. Not one local 

journaiist stood up to say: reprieve them, 

they patently don't deserve to hang. The Progs 

whined in the wilderness about diplomatic 

damage and sanctions. It was left to us to 

create theír ammunition. Certainly some of us 

went over the top, but something had to be done 

to shake you out of your lethargy. How much 

easier to let the forelgn media stick their 

heads above the parapet. Then wait for the 

Argus man in London to telex our reports back 

to let you know there's something pongy about 

hanging six people who didn't do it." 

Then follows the paragraph already quoted, thereafter a 

salvo at South Africans generally, another at racist UK 

readers in "ethnically interesting Labour-controlled 



10 

local . authorities", and the concluding paragraph, 

returning to foreign correspondents, cocks a snook at 

their critics: 

"We in the foreign press are not actually 

horrible people. We merely drive horribly 

expensive cars and live in horribly large 

houses. That is why we are disliked, indeed 

why the present article was commissioned at all 

- it is Am-Ex envy. But we must not whinge. 

We are a small band of men at the southernmost 

tip of Africa, doing the best we can. Like 

you, we can live with our pariah status. 

Besides, we must preserve our sense of moral 

outrage for the really important issues of this 

world. 

Sonny Ramphal would expect nothing less of us." 

Beckett was led by counsel as to the facts set 

out in the plea. He stated, i.a., that Tyson writes a 

column often criticised as boring (indeed, in his Height 

Street Diary Johnson himself refers to him as "Harvey 

Tiresome"), that Hogarth is the pseudonym under which the 

late Mr Tertius Myburgh then wrote a column in the Sunday 

Times; and that most of the readers of Frontline would 

be familiar with The Citizen, and would know that Johnson 



11 

is the editor and writes a column therein entitled 

"Johnny Johnson's Height Street Diary". This evidence 

stands uncontradicted. 

The court a quo held that the words 

"increasingly depraved" used in the alleged defamation 

meant, in their context, that Johnson's work was 

"exceptionally bad" or "poor" but that it was unnecessary 

to decide whether it was per se defamatory since the 

defence of fair comment was well-founded. 

When leave to appeai was granted the trial 

judge said 

"Given the fact that the ordinary dictionary 

meaning of the word 'depraved' may be more 

serious than the innocuous one I ascribe to it, 

I think there is a reasonable prospect of 

another court differing from my interpretation 

of these words". 

Beckett stressed in his evidence that, in 

adopting as his own the article he had commissioned, what 

he had intended to criticize, criticize even harshly, was 



12 

Johnson's style of writing rather than the content of his 

work, certainly not Johnson personally. His evidence was 

not admissible for purposes of determining the meaning 

of the statement since that is for the court to 

determine. It construes the words in their context, and 

considers what meaning they would convey to ordinary 

reasonable persons, having regard to the sort of people 

to whom the words were or were likely to be published 

(CHANNING v SOUTH AFRICAN FINANCIAL GAZETTE LTD AND 

OTHERS 1966 (3) SA 470 (W) at 474 A-C; Jansen JA in 

DEMMERS v WYLLIE AND OTHERS 1980 (1) SA 835 at 840: "the 

average ordinary reader of that newspaper"; DUNCAN AND 

NEILL ON DEFAMATION 2nd ed, p 13, para 4.10). The kind 

and guality of the readership is relevant, since it is as 

much part of the context in which the alleged defamation 

occurs, as the other words contained in the article are. 

Mr Mostert argued that it matters not whether 

Johnson's personal integrity is impugned or that of his 



13 

writing since the latter reflects the former. 

In all cases, the nature of the allegation made 

must determine whether the reputation of the person about 

whom it is made, is tarnished as a result. Flemming J 

puts it thus in KRITZINGER v PERSKORPORASIE VAN SA 1981 

(2) SA 373 (0) at 384H: 

"Die uitgangspunt by laster is dat dit gaan om 

'n skending van die benadeelde se fama; sy 

aansien of agting in die oë van andere. Soos 'n 

geslypte diamant het die fama vele fasette wat 

saam die beeld na buite bepaal. Beskadiging 

van enige faset het die potensiaal om 'n 

verminderde agting van die aanskouer vir die 

beeld na buite te veroorsaak en 'n lasteraksie 

regverdig." 

Our courts have long recognized that a man's reputation 

includes a general estimation of his professional 

competence. An aspersion on his competence in his 

calling may be sufficient to constitute defamatory 

matter, "calculated to bring (him) into contempt, even 

though it may not reflect on his moral character" 

(PITOUT v ROSENSTEIN 1930 OPD 112 at p 117), which is 



14 

what the inquiry is ultimately all about. Relevant cases 

are referred to in BURCHELL, THE LAW OF DEFAMATION IN 

SOUTH AFRICA at pp 124-5. 

Since the Frontline article contrasts the sins 

of foreign correspondents as such with the sins of their 

local counterparts, and since Johnson is mentioned in the 

company of two other columnists well known in the ranks 

of "the local media", the ordinary reader of Frontline 

could not view the statement as an attack on Johnson in 

any other capacity than the only relevant one: as a 

journalist. In dealing with journalists as a breed, the 

Frontline article confessed on behalf of foreign 

correspondents to sins of style, content and ethics: 

they are often too shrill in stating matters they 

themselves have no faith in. The reasonable Frontline 

reader would have no reason to assume that in comparing 

the performance of foreign correspondents with that of 

the local media, Frontline was comparing apples and 



1 5 

pears. The labels given the three chosen representatives 

of the local media must therefore relate to the style 

and/or content of their writing. 

In calling Johnson the journalist "depraved" 

the statement was defamatory whether referring to his 

journalistic mores or the content of his writing or even 

his style, or more properly the first of these as 

reflected in the other two. Strunk and White (THE 

EEEMENTS OF STYLE, p 84) say: 

"Style takes its final shape more from 

attitudes of mind than from principles of 

composition, for, as an elderly practitioner 

once remarked, 'Writing is an act of faith, not 

a trick of grammar'. This moral observation 

would have no place in a rule book were it not 

that style is the writer, and therefore what a 

man is, rather than what he knows, will at last 

determine his style." 

Since "depraved" ordinarily means bad, corrupt, perverse, 

and the adjective was moreover used albeit satirically in 

the context of trying to regain a sense of "moral 

outrage" the statement was one calculated to bring 



16 

Johnson into contempt (PITOUT'S case, supra). 

Mr Mostert argued that the defence of fair 

comment must fail at the first hurdle: the statement 

complained of was a statement of fact, he contended, not 

a comment upon other facts. Should that hurdle be 

cleared, nothing in the Frontline article, he submitted, 

dlrected the reader's attention to the Height Street 

Diary as being the matter commented upon; and in any 

event the comment was not fair since whatever other rude 

adjectives might be appropriate in describing the column, 

"depraved" was not among them. 

The writer of the Frontline article was clearly 

expressing his opinion of Johnson's writing. Though his 

opinion appears in the guise of a statement of fact, in 

the context of the article the reasonable reader could 

have been under no misapprehension that the author, who 

throughout the article was voicing his unflattering 

opinion on a wide range of topics, suddenly purported to 



17 

state an objective fact. That is even less likely where 

the statement is made in the same breath as what can 

indubitably be only opinion: that Tyson's work is 

"soporific", i.e. dull, and Myburgh's "smug". 

Generally it is necessary that the facts on 

which the comment is made be incorporated in the article 

containing the comment, at the very least by reference. 

ROOS v STENT AND PRETORIA PRINTING WORKS LTD 1909 TS 988 

at 999, 1000; CRAWFORD v ALBU 1917 AD 102 at 114; 

GOLDING v TORCH PRINTING AND PUBLISHING CO (PTY) LTD AND 

OTHERS 1948 (3) SA 1067 (C) 1078-1081. In GOLDING'S 

case, however, Ogilvie Thompson AJ held that a matter of 

public interest may by its very notoriety be regarded as 

having been incorporated by reference in a statement even 

though such matter is not specificaily mentioned in the 

statement in question (pp 1082-3). The Height Street 

Diary in The Citizen proclaims itself the product of 

Johnny Johnson. Any reader of Frontline not aware of the 



18 

content and tenor of his work would be able to discover 

that without difficulty. In any event Beckett's 

uncontradicted evidence was that most people who would 

have read the article, would have known that Johnson 

wrote a column in The Citizen. 

In a similar situation in England the House of 

Lords held: 

"If an author writes a play or a book ... he is 

submitting that work to the public and thereby 

inviting comment. Not all the public will see 

or read ... it but the work is public in the 

same sense as a case in the Law Courts is said 

to be heard in public ... (T)he subject-matter 

upon which comment can be made is indicated to 

the world at large. 

The same observation is true of a newspaper. 

Whether the criticism is confined to a 

particular issue or deals with the way in which 

it is in general conducted, the subject matter 

upon which criticism is made has been submitted 

to the public, though by no means all those to 

whom the alleged libel has been published will 

have seen or are likely to see the various 

issues. Accordingly its contents and conduct 

are open to comment on the ground that the 

public have at least the opportunity of 

ascertaining for themselves the subject-matter 



19 

upon which the comment is founded." (KEMSLEY v 

FOOT AND OTHERS 1952 AC 345 pp 355-6) 

(See too TELNIKOFF v MATUSEVITCH 1990 (3) AER 865 (CA) at 

871 f-j, 881 g-j.) Unlike the situation where a fact may 

be objectively ascertainable: "he stole"; or "he lied"; 

there is no absolute and objective norm against which 

written work can be judged. In such a case, the 

requirements for the defence of fair comment to succeed 

can only be that the opinion voiced about the writing 

should be objectively fair in the sense that it is one 

which, in the judgment of the court based on the material 

placed before it, a fair man might honestly hold about 

the particular author's work, whether the defamer was 

aware of the particular examples of that offered in 

evidence when he spoke or not. CRAWFORD v ALBU 1917 AD 

102, 130. KEMSLEY'S case, supra, at p 358 pointed out 

that where the factual substratum on which comment is 

based is so wide - "your work" - the defence of fair 



20 

comment will succeed where any fact sufficient to justify 

the criticism voiced'is proved. And in testing whether 

comment in a given case is fair or not, the court ruled 

that: 

"... a literary work can be criticized for its 

treatment of life and morals as freely as it 

can for bad writing, e.g. it can be criticized 

as having an immoral tendency. The fairness of 

the criticism does not depend upon the fact 

that it is confined to form or literary 

content". (KEMSLEY'S case, supra, at p 356.) 

In the absence of pertinent local authority, 

reference to the English law whence we derive the defence 

of fair comment is appropriate; and KEMSLEY'S case has 

stood the test of time. Cf BRENT WALKER GROUP PLC AND 

ANOTHER v TIME OUT LTD AND ANOTHER 1991 (2) AER 753. 

The problem facing a writer suing for damages 

for defamation based on criticism of his work is usually 

that the inference that an expressed opinion could not 

honestly have been held by a literary critic may be a 

difficult one to draw. Quot homines, tot sententiae. 



21 

For that reason it is unnecessary to analyse 

the Height Street Diary in great detail. Only because in 

my view Johnson's style is part of the "factual 

substratum" on which to assess the fairness of the 

statement, do I add to the succinct description by Harms 

AJA of the general tenor of the Height Street Diary. A 

reasonable reader, without conscious awareness of what 

Strunk and White say in the passage quoted earlier, would 

be entitled to regard the style of the column as 

appropriate to its content. Slang words abound, 

languages are mixed, ("'acerbity' is just a way of 

donnering up ous like me verbally"), attempts to mock 

foreigners' English are crude ("Mith Thluzman velly nice 

thlady for Plesident. Thentral Clomittee, Thlinese 

Thlommunist Plarty"). The passages in brackets are 

merely quoted as representative examples. 

In the circumstances the defence of fair comment 

succeeds. 



22 

The appeal is dismissed with costs. 

L VAN DEN HEEVER JA 


