
THE SUPREME COURT OF APPEAL
REPUBLIC OF SOUTH AFRICA 

JUDGMENT

Case No: 715/07

MATHATHA TSEDU 1st Appellant
WONDER HLONGWA 2nd Appellant
MEDIA 24 (PTY) LIMITED 3rd Appellant

and

GERALD PATRICK MOSIUOA LEKOTA 1st Respondent
JOEL SIBUSISO NDEBELE 2nd Respondent

Neutral citation: Tsedu v Lekota (715/07) [2009] ZASCA 11 (17 March 2009)

Coram: HARMS DP,  MTHIYANE,  NUGENT,  VAN HEERDEN JJA 
and LEACH AJA

Heard: 19 FEBRUARY 2009

Delivered: 17 MARCH 2009

Summary: Defamation – whether report defamatory – quantum of damages.



________________________________________________________________

ORDER
________________________________________________________________

On appeal from: High Court at Johannesburg (Tshiqi J sitting as court of 

first instance)

The following order is made:

1. The amounts reflected in paragraphs 1 and 2 of the order of the court 

below are in each case substituted with the amount of R100 000.

2. The appeal is otherwise dismissed with costs that are to include the 

costs occasioned by the employment of two counsel.

________________________________________________________________

JUDGMENT

________________________________________________________________

NUGENT JA (HARMS DP, MTHIYANE, VAN HEERDEN JJA and LEACH 

AJA concurring)

[1] The  front  page  of  the  7  August  2005  edition  of  City  Press  –  a 

prominent Sunday newspaper – carried an article under the heading ‘ANC 

top brass spied on one another – apartheid agent’. The article was written by 

Mr Hlongwa (the second appellant), Mr Tsedu (the first appellant) was the 

editor of the newspaper, and Media 24 (Pty) Ltd (the third appellant) was the 

proprietor and publisher.

2



[2] The  respondents  were  identified  by  name  as  the  ‘ANC top  brass’ 

referred to in the heading and their photographs accompanied the article. At 

the time the article appeared the respondents were both prominent office-

bearers of the African National Congress (ANC) and they also held high 

office  in  government.  Mr  Lekota  (the  first  respondent)  was  the  national 

chairman of the ANC and also the Minister of Defence. Mr Ndebele (the 

second respondent) was the provincial chairman of the party in KwaZulu-

Natal and the Premier of that province.

[3] The  respondents  sued  the  appellants  in  the  High  Court  at 

Johannesburg  for  damages,  alleging  that  they  had  been  defamed.  Their 

claims were upheld by that court (Tshiqi J) and damages were awarded to 

Lekota and Ndebele in the amounts of R150 000 and R112 500 respectively. 

This appeal is before us with the leave of that court.

[4] The article purported to be a report of what had been said in a book 

that had been published some three years earlier.1 In the course of a radio 

interview about the article shortly after it had appeared, Tsedu remarked to 

the interviewer that if the respondents ‘have problems with [what was said in 

the book] they should take the author of  the book to court  and not  City 

Press’. It is evident from that remark that he was under the impression that a 

newspaper may publish defamatory statements with impunity if they have 

been originated by someone else. Well, journalists who keep Kelsey Stuart’s 

1 Riaan Labuschagne On South Africa’s Secret Service: An Undercover Agent’s Story (Galago 2002).

3



Newspaperman’s Guide to the Law2 by their side know that that is not so 

from the following passage:
‘[a] person who repeats or adopts and re-publishes a defamatory statement will be held to 

have published the statement. The writer of a letter published in a newspaper is  prima 

facie liable for the publication of it but so are the editor, printer, publisher and proprietor. 

So too a person who publishes a defamatory rumour cannot escape liability on the ground 

that he passed it on only as a rumour, without endorsing it.’

[5] A newspaper that publishes a defamatory statement that has made by 

another  is  as  much  the  publisher  of  the  defamation  as  the  originator  is. 

Moreover,  it  will  be  no defence for  the newspaper to say that  what  was 

published was merely repetition. For while the truth of the statement (if it is 

published  for  the  public  benefit)  provides  a  defence  to  an  action  for 

defamation, the defence will succeed only if it is shown that the defamation 

itself  is true, not merely that  it  is  true that the statement was made.  The 

authors of  Gatley on Libel  and Slander (dealing with the tort  of  libel  in 

English law, which in this and other respects substantially coincides with our 

law) put that as follows:3 
‘The defendant must prove that the defamatory imputation is true. It is not enough for 

him to prove that he believed that the imputation was true, even though it was published 

as belief only. “If I say of a man that I believe he committed murder, I cannot justify by 

saying and proving that I did believe it.  I  can only justify by proving the fact  of the 

murder”.4 The same is true if the defendant says that he is only repeating what others 

have said or that there is a rumour. So if the defendant has written, “A said that P had 

been convicted of theft”, it will be no defence for the defendant to prove that A did tell 

him so, that he honestly believed what A said, and only repeated it. He must prove as a 

fact that P was convicted of theft. “If you repeat a rumour you cannot say it is true by 
2 5 ed (1990) by Bell Dewar and Hall p 43.
3 Gatley on Libel and Slander 10 ed (2004) edited by Patrick Milmo QC and W V H Rogers para 11.4. See, 
too, Jonathan M Burchell The Law of Defamation in South Africa (1985) pp 211-212.
4 Quoting what was said in Kerr v Force (1826) 3 Cranch C C 8 at 24.

4



proving that the rumour in fact existed; you have to prove that the subject matter of the 

rumour is true.”5 This is the “repetition rule”.’

[6] There are, of course, circumstances in which the publication of even 

false defamatory matter is protected – for example, when it repeats what was 

said in parliament or in a court of law, or if ‘upon a consideration of all the 

circumstances of the case, it is found to have been reasonable to publish the 

particular facts in the particular way and at the particular time’6 – and the 

fact that the defamatory matter is mere repetition might in some cases be 

relevant to whether a defence of that kind will be allowed. But that does not 

arise in this case. The appellants have not sought to advance any defence of 

that kind, which would in any event have been bound to fail because the 

statements that are now complained of were not in the book at all. They were 

fabricated by the author of the article.

[7] No doubt there is considerable potential for slips to be made in a busy 

newsroom that  runs  against  deadlines.  But  when  alerted  to  the  fact  that 

something might have gone wrong it would be a wise editor who pauses for 

a  moment  to  reflect  on what  has  occurred.  In  this  case  the respondents’ 

attorney  wrote  to  the  editor  shortly  after  the  article  had  appeared 

complaining that it was defamatory and factually incorrect in parts. It seems 

to me that it would have been an elementary precaution in circumstances of 

that kind to call for the book and compare it to what had been said in the 

article. Had that been done it would have been evident that the statements 

that were said to be defamatory were not in the book. But that was not done 

and instead the respondents’ complaints were brushed aside. It was only on 
5 Quoting Greer LJ in Cookson v Harewood [1932] 2 K B 478n at 485.
6 National Media Ltd v Bogoshi 1998 (4) SA 1196 (SCA) at 1212G-H.

5



the eve of the trial that wiser counsel prevailed and a retraction and apology 

was belatedly published. That notwithstanding, the appellants persisted in 

contending that they had done nothing unlawful, pinning their colours to a 

submission that the fabricated statements were not defamatory.

[8] In  answering  the  question  whether  the  article  was  defamatory  the 

court  below – prompted  by the pleadings and the submissions  that  were 

made before it – compared the article to the contents of the book and found 

that the article grossly misrepresented what had been said. That finding was 

interwoven in the reasons that were given by that court for its conclusion 

that the article was defamatory. In that respect the court below, and counsel 

who  pleaded  and  presented  the  case  before  the  court  below,  were 

misdirected.

[9] Whether a statement is defamatory depends upon the imputation that 

it  conveys: it is a separate question whether it was unlawful to make the 

defamatory statement. I have already indicated that in some cases it might be 

relevant to the latter issue that the defamatory statement was repetition, but 

it  has no relevance to whether the statement is defamatory. In  Gatley on 

Libel and Slander that is expressed succinctly as follows:7

‘The question “what is defamatory?” relates to the nature of the statement made by the 

defendant: words may be defamatory even if they are believed by no one and even if they 

are true, though in the latter case they are not, of course, actionable.’ 

[10] In those circumstances, and bearing in mind that no defence has been 

advanced that might raise the question of repetition, the fact that the article 

7 Above, para 1.5.

6



misrepresented what was said in the book has no relevance to this case, and I 

need say no more about the book.

[11] The  article  commenced  on  the  front  page  of  the  newspaper  and 

continued on page  two.  The events  to  which it  refers  were said to  have 

occurred shortly before what was called the ‘make-or-break’ negotiations 

between,  primarily,  the  ANC and  the  government  of  the  former  regime. 

Under the heading that I quoted earlier, and accompanied by photographs of 

the respondents, the article commenced as follows: 
‘Defence Minister and ANC chairperson Mosiuoa Lekota and KwaZulu-Natal Premier 

and provincial  ANC chairperson S’bu Ndebele (both pictured) spied on the ANC and 

their own comrades – unwittingly it would appear.

The startling revelations of Lekota and Ndebele supplying confidential ANC information 

to  the  apartheid-era  National  Intelligence  Service  (NIS)  are  contained  in  a  book  by 

former operative Riaan Labuschagne.

Masquerading as a journalist and researcher on liberation theology, Labuschagne writes 

that  he infiltrated  the  ANC to its  top leadership  circles  in  KwaZulu-Natal.  He made 

friends with former UDF leaders with the help of Lekota and Ndebele at a time when the 

two were chairperson and secretary of the ANC in the province respectively. He headed 

Operation Jaguar, which was designed to penetrate the ANC just before the make-or-

break negotiations before April 1994 to spy on its strategies and activities. His activities 

were stopped by ANC intelligence operative Mo Shaik who raised concerns about his 

presence.’

[12] No detail was given of the confidential information that was said to 

have been supplied by Lekota to the ‘apartheid agent’. The article detailed 

some of the information that was said to have been supplied by Ndebele and 

went  on  to  report  that  Ndebele  had  ‘denied  that  he  gave  confidential 

documents [to the agent] saying that they could have been public documents 

7



anyway.’ The remainder of the article is not material to our decision in this 

appeal and I need not repeat it.

[13] In deciding whether the statements I have outlined are defamatory the 

first step is to establish what they impute to the respondents. The question to 

be asked in that enquiry is how they would be understood in their context by 

an ordinary reader.8 Observations that have been made by our courts as to 

the assumptions that ought to be made when answering that question are 

conveniently  replicated  in  the  following  extract  from  a  judgment  of  an 

English court:9

‘The court should give the article the natural and ordinary meaning which it would have 

conveyed  to  the  ordinary  reasonable  reader  reading  the  article  once.  Hypothetical 

reasonable  readers  should  not  be  treated  as  either  naïve  or  unduly  suspicious.  They 

should be treated as capable of reading between the lines and engaging in some loose-

thinking,  but not as being avid for scandal.  The court  should avoid an over-elaborate 

analysis  of the article,  because an ordinary reader  would not  analyse  the  article  as a 

lawyer  or  an  accountant  would  analyse  documents  or  accounts.  Judges  should  have 

regard to the impression the article has made upon them themselves in considering what 

impact it would have made upon the hypothetical reasonable reader. The court should 

certainly not take a too literal approach to its task.’

[14] Much has been made of the unqualified statement in the headline that 

the  respondents  ‘spied’,  which  conveys  in  its  ordinary  meaning  that  the 

respondents ‘kept watch [on their comrades] in a secret or stealthy manner’, 

that they ‘kept watch [on them] with hostile intent’, that they ‘made stealthy 

observations with hostile motives’.10 But words that are used in a newspaper 

8 Joubert (ed) The Law of South Africa (2 ed) vol 7 ‘Defamation’ by F D J Brand para 239.
9 Simon Brown LJ in Mark v Associated Newspapers Ltd 2002 E M L R 38 para 11.
10 Oxford Shorter English Dictionary. 

8



article must not be read in isolation – the ordinary reader must be taken to 

have  read  the  article  as  a  whole  albeit  without  careful  analysis.  A clear 

expression of the reason underlying that rule is to be found in Charleston v 

News Group Newspapers Ltd,11 in which the question whether a defamatory 

headline,  isolated  from the text  of  the  article,  is  capable  of  founding an 

action for defamation, was confronted directly by the House of Lords. It held 

that the adoption by the law of a single standard for determining the meaning 

of the words – the standard of the ordinary reader – necessarily leads to the 

conclusion that it could not found an action. Lord Nicholls of Birkenhead 

expressed it as follows:12 
‘I  do  not  see  how,  consistently  with  this  single  standard,  it  is  possible  to  carve  the 

readership  of  one  article  into  different  groups:  those  who  will  have  read  only  the 

headlines, and those who will have read further. The question, defamatory or no, must 

always  be  answered  by  reference  to  the  response  of  the  ordinary  reader  to  the 

publication.’

But he warned against the idea that a poisonous headline may be published 

with  impunity  provided  only  that  an  antidote  is  administered  in  the  text 

when he went on as follows:13

‘This is not to say that words in the text of an article will always be efficacious to cure a 

defamatory headline. It all depends on the context, one element of which is the layout of 

the article.  Those who print defamatory headlines are playing with fire.  The ordinary 

reader might not be expected to notice curative words tucked away further down in the 

article. The more so, if the words are on a continuation page to which a reader is directed. 

The  standard  of  the  ordinary  reader  gives  a  jury  adequate  scope  to  return  a  verdict 

meeting the justice of the case.’

[15] Even if the article was read only fleetingly I think that the imputation 

in the headline that the respondents had spied (in the ordinary sense of the 
11 1995 2 AC 65 (HL).
12 At 74B-C.
13 At 74C-D.

9



word) would soon have been dispelled when the reader commenced reading 

the text and any lingering doubts would have been put to rest once the article 

had  been  read  to  the  end.  The  ordinary  reader  would  have  been  struck 

immediately  by  the  qualification  in  the  first  paragraph that  the  so-called 

spies  had been ‘unwitting’.  Naturally that  was a contradiction in terms – 

spying, by its nature, cannot be unwitting – but we are not concerned with 

the quality of the writing. We are concerned with the impression that the 

words would have left on the mind of the reader. In my view the ordinary 

reader would have known from the first paragraph alone, and it would have 

been confirmed by the facts related thereafter, that the respondents had not 

acted with the state of mind that I have mentioned.

[16] But what the article also told the reader – and this in unambiguous 

language – was that the respondents supplied confidential party information 

to a person who purported to be a journalist researching liberation theology. 

That the person was in truth an NIS agent reflects upon the effect of their 

conduct, rather than on the nature of what they had done, and in that sense it 

is not really material. For I think the ordinary reader would understand that 

confidential information should not have been divulged at all,  even if the 

person was not an agent. I agree with counsel for the respondents that what 

the article says of the respondents is that they breached confidences with 

which  they  had  been  entrusted,  imputing  to  them  that  they  lacked  the 

qualities that are required to be entrusted with confidences of that kind.

[17] The question whether an imputation is defamatory is usually answered 

by asking whether the imputation lowers the plaintiff in the estimation of the 

10



ordinary reader.14 It is not necessary in this case to revisit how that test is to 

be  applied  when  there  are  sectors  in  society  that  might  differ  from one 

another in the view that they would take of the matter.15 To impute to the 

respondents, who were both in high office at the time, that they lacked the 

qualities that are required to be entrusted with the confidences of high office, 

would indeed tend to lower them in the estimation of people straddling all 

sectors of our society and was defamatory. No defence to the publication of 

the defamation has been advanced and it follows that it was unlawful. I turn, 

then, to the question of damages.

[18] The quantification of damages in an action for defamation falls within 

the discretion of the trial court and a court of appeal will interfere with an 

award only if it is tainted by misdirection. It is not altogether clear from the 

judgment what meaning the court below gave to the article, but there is an 

indication that the court considered it  to impute that the respondents had 

been spies as ordinarily understood. If that is indeed the meaning that was 

given to the article the court was misdirected for the reasons I have given. 

But that apart, I referred earlier in this judgment to the manner in which that 

court approached the question whether the article was defamatory. It was 

inevitable from the adoption of that approach that the court below was under 

a misapprehension as  to the nature of the defamation when the damages 

were assessed. That was a material misdirection in itself and we must assess 

the damages afresh.

14 LAWSA, above, para 237 as qualified in Mohamed v Jassein 1996 (1) SA 673 (A) at 706H-J.
15 Mohamed v Jassein 1996 (1) SA 673 (A).

11



[19] I  have  pointed  out  that  the  material  statements  in  the  article  were 

fabrications by the author for which no explanation has been given. Counsel 

for the respondents urged us to infer that his conduct was malicious and to 

take account of that in assessing damages but I do not think it would be 

correct  to  do  so.  Although  there  are  statements  to  the  contrary  in  some 

decided  cases  counsel  for  the  appellants  accepted  that  the  purpose  of 

damages for defamation is not to punish the defendant but to console the 

plaintiff  through  compensation  for  the  harm that  was  caused.16 What  is 

material for that purpose is not why the defamation occurred but rather what 

effect the defamation had.

[20] The  imputation  that  was  made  against  the  respondents,  bearing  in 

mind  the  offices  they  held  at  the  time,  was  serious  and  deserving  of 

substantial damages. Quite how widely the defamation was circulated does 

not appear from the record but the allegation in the pleadings that City Press 

has a ‘large readership’ was admitted.

[21] What is always material to an award is the extent to which the harm 

that was caused was mitigated by the defendant. I think I have already made 

it clear that in this case the response by Tsedu to the complaint that was 

made  by  the  respondents  soon  after  the  article  appeared  was  one  of 

indifference if not contempt. What was published in the edition of City Press 

that appeared after the complaint had been made was no more than an article 

reporting that Lekota denied the allegations that had been made (the initial 

report contained a denial by Ndebele) and adding that ‘City Press regrets the 

16 Dikoko v Mokhatla 2006 (6) SA 235 (CC) para 76. See the discussion of the subject by J Neethling ‘The 
Law of Delict and Punitive Damages’ [2008] Obiter Vol 29(2) 238.

12



possible wrong inference that could have been drawn [from the use of the 

word  ‘spied’]  that  Lekota  actively  spied  on  the  ANC’,  and  that  any 

‘embarrassment so caused’ was ‘unfortunate and regretted’. That correction 

did nothing to mitigate the harm, bearing in mind that the ordinary reader 

would in any event not have read the article as saying that the respondents 

had spied.

[22] The editor had a further opportunity for reflection – and once more he 

chose not to take it – when he was interviewed for radio some three weeks 

after the article appeared. The only wrongdoing that was acknowledged by 

Tsedu in  that  interview was that  the word  spies  had not  been placed in 

quotation marks (though why a ‘spy’ is not a spy was not explained). That 

the statements that were said to be defamatory had been fabricated by the 

author was overlooked.

[23] There the matter rested for almost sixteen months until shortly before 

the  matter  came  to  trial.  On  12  November  2006  City  Press  carried  the 

following retraction and apology:
‘The report “ANC top brass spied on one another – apartheid agent” of 7 August 2005, 

unjustly  offends  both Minister  of  Defence,  Mosiuoa Lekota,  and KZN Premier  S’Bu 

Ndebele, which City Press sincerely regrets.

The  report  discusses  revelations  supposedly  contained  in  the  book  titled  “On South 

Africa’s secret service” by former national intelligence operative Riaan Labuschagne. 

The book does not contend, as incorrectly stated in the report, that: “Defence Minister 

and ANC chairperson Mosiuoa Lekota and KwaZulu-Natal premier and provincial ANC 

chairperson S’Bu Ndebele (both pictured in the report) spied on the ANC and their own 

comrades – unwittingly it would appear”.

13



It follows that the heading “ANC top brass spied on one another – apartheid agent”, is 

similarly incorrect.

The report also contains the following factual errors:

• The  book  does  not  state  that  Lekota  and  Ndebele  supplied  confidential 

information to the apartheid’s era National Intelligence Services and the statement 

in  the  report  that  the  book  contains  “startling  revelations”,  to  that  effect  is 

erroneous.

• The following statements in the book are incorrect as Lekota was in custody from 

April 1985 until his release from Robben Island on 15 December 1989, namely: 

“Labuschagne says his association with Lekota gave him considerable access to 

ANC circles” and “nevertheless, by the middle of 1989 I had established contacts 

with,  and  interviewed,  most  members  of  the  ANC  and  SACP  leadership  in 

Durban and Pietermaritzburg through an unwitting Lekota, wrote Labuschagne.” 

City  Press  retracts  the  incorrect  statements  in  the  report  and  apologises  for  the 

embarrassment thereby occasioned.’ 

[24] I  do not  think much  weight  can be attached to  that  retraction  and 

apology, coming as it did on the eve of a trial that was destined in any event 

to vindicate the respondents. One might expect that the appellants, having 

retracted and expressed their ‘sincere regret’, would then have turned their 

attention to the monetary value of the offence that they had caused, but that 

was not to be. Instead they persisted in compelling the respondents to find 

their full vindication in the courts. There has been nothing, in my view, that 

the  appellants  have  done  to  mitigate  the  harm that  they  caused,  and the 

respondents are entitled to a full measure of damages.

[25] Monetary compensation for harm of this nature is not capable of being 

determined by any empirical measure. Awards made in other cases might 

provide a measure of guidance but only in a generalized form and I do not 

14



think it would be helpful to recite other awards. In my view an award that 

would meet the justice of this case would be the sum of R100 000 for each 

of the respondents.

[26] There remains the question of costs. The appellants appealed against 

the  whole  of  the  order  of  the  court  below,  including the  amount  of  the 

award, and in the latter respect they have been successful to a degree. Insofar 

as it relates to the award to Ndebele their success has been negligible and he 

is entitled to his costs of the appeal. Although their success has been greater 

in relation to Lekota I do not think that ought to affect the costs for two 

reasons. First, the costs of the appeal are not capable of being separated as 

between  the  respondents.  Secondly,  the  thrust  of  the  appeal,  despite  the 

retraction before the trial, was directed at persuading us that the appellant 

had not acted unlawfully, and the amount of the award has played only a 

peripheral role. The respondents were compelled to resist the appeal if they 

were to be vindicated and I think they are entitled to the costs of having done 

so.

[27] The following order is made:

1. The amounts reflected in paragraphs 1 and 2 of the order of the court 

below are in each case substituted with the amount of R100 000.

2. The appeal is otherwise dismissed with costs that are to include the 

costs occasioned by the employment of two counsel.

__________________
R.W. NUGENT

JUDGE OF APPEAL

15



APPEARANCES:

For appellant: J J Roestorf

Instructed by:
Willem de Klerk & Ass, Johannesburg
Honey Attorneys, Bloemfontein

For respondent: K S Tip SC
G L Malindi

Instructed by:
Mohamed Randera & Ass, Johannesburg
E G Cooper Majiedt Inc, Bloemfontein

16


	JUDGMENT

