
THE SUPREME COURT OF APPEAL
REPUBLIC OF SOUTH AFRICA

JUDGMENT

Case number: 415/08

In the matter between:

MAANDA MANYATSHE APPELLANT

and

M & G MEDIA LIMITED FIRST RESPONDENT
FERIAL HAFFEJEE SECOND RESPONDENT
STEFAANS BRUMMER THIRD RESPONDENT
SAM SOLE FOURTH RESPONDENT
MEDIA 24 LTD FIFTH RESPONDENT
NICHOLAS DAWES SIXTH RESPONDENT

Neutral citation: Manyathse v M & G Media Ltd (415/2008) [2009] ZASCA 
96 (17 September 2009)

CORAM: Navsa, Brand, Mlambo, Mhlantla JJA et Bosielo AJA

HEARD: 1 September 2009

DELIVERED: 17 September 2009

SUMMARY: Appeal  against  dismissal  of  application  seeking  to 
prevent  publication  of  allegedly  defamatory  newspaper 
article – article published prior to hearing of appeal – held 
that judgment on appeal would have no practical effect – 
held further that appeal raised no important question of 
law – consequently  appeal  dismissed with  costs  under 
s 21A of Supreme Court Act 59 of 1959.



ORDER
On appeal from: High Court, Johannesburg

(Snyders J sitting as court of first instance.)

1. By virtue of s 21A of the Supreme Court Act 59 of 1959 the appeal is 

dismissed  with  costs,  including  the  costs  occasioned  by  the 

employment of two counsel.

JUDGMENT

BRAND JA (Navsa, Mlambo, Mhlantla JJA et Bosielo AJA concurring)

[1] During September 2006 the appellant, Mr Maanda Manyatshe, brought 

an urgent application in the Johannesburg High Court for an interim interdict, 

pending  a  return  day,  against  the  publication  of  an  article  in  the  Mail  & 

Guardian  which  he  alleged  was  defamatory  of  him.  Those  cited  as  the 

respondents included the owner, editor, distributor and two journalists of the 

Mail  &  Guardian.  The  matter  came  before  Snyders  J  who  dismissed  the 

application with costs. Publication of the article then took place. Despite the 

fact that publication had in fact taken place, the appellant sought and obtained 

leave to appeal against that judgment from the court a quo on the basis that 

the matter involves legal principles of considerable importance concerning the 

freedom of the press and the administration of justice.

[2] At  the time of  the application the appellant  was  the chief  executive 

officer of a major cellular phone company, MTN South Africa (Pty) Ltd. Before 

that, from 1999 until October 2004, he had been the chief executive officer of 

the SA Post Office Ltd. The impending offensive article related to his time at 

the Post Office. It came to his notice when he was presented, shortly before 

publication, with a questionnaire from the two journalists, containing serious 

allegations  to  which  he  was  invited  to  respond.  The  questionnaire 

commenced as follows:

2



‘It  has come to our attention that  charges have been laid  with  the South African 

Police  Service  by  the  chief  executive  officer  of  the  SA  Post  Office,  Mr  Khutso 

Mampeule, against four entities, Namely: 

Miko No 167 t/a Vision Design House whose principals are Mandla Msimang and 

Joseph Ynclan; 

Maanda  Manyatshe,  former  CEO  of  the  Post  Office  and  current  CEO  of  MTN 

Southern Africa;

Geoffrey Mabote, former head of retail at the Post Office;

Francis Matabane, former head of transformation at the Post Office.'

[3] The questionnaire continued to state that the allegations set out in the 

complaint by Mampeule were lengthy, but included those that follow. The Post 

Office, so the story began, had invited tenders for the 'New Image' upgrading 

of  its  retail  outlets  all  over  the  country.  Though  nineteen  bidders  were 

attracted, Vision Design House was not amongst them. Nonetheless, Vision 

Design House was appointed project manager, without a tender process, to 

commence with the refurbishing of a whole series of New Image pilot sites. 

These appointments, so Mr Mampeule alleged, were driven by the appellant, 

Mr Mabote and Mr Matabane.  In  the process,  various deviations from the 

normal  tender  procedure  were  motivated  by Mabote  and approved by the 

appellant. In fact, so Mampeule contended, the appellant and Mabote were so 

concerned to have Vision Design House appointed that they misrepresented 

the facts to the Post Office Board and ignored procedure. What is more, the 

two of them also engaged in a  series of  piecemeal  approvals  which  were 

within the limits of the appellant’s spending authority, so as to avoid the tender 

rules of the Post Office. Eventually the appellant presented the Post Office 

Board with a draft resolution that would authorise him to use Vision Design 

House as project manager for the whole of the New Image project, but the 

resolution was rejected by the Board. As it turned out, so the allegations by 

Mampeule went, the Post Office received complaints about the high cost and 

poor quality of the work produced by Vision Design House. Inspections by the 

Post Office Property Division then found the work generally substandard and 

completed at  a cost of R10 000 per square metre.  This was 285 per cent 

more than the costs of early parts of the project, which was handled by the 

property  division  itself.  ‘In  general’  so  the  questionnaire  stated,  ‘the  Post 

3



Office alleges that Messrs Manyatshe, Mabote, Matabane and Msimang . . . 

acted in concert as part of a deliberate scam to perpetrate a massive fraud.’ 

When the appellant resigned as chief executive officer of the Post Office in 

October 2004, so the questionnaire concluded, the matter was already under 

investigation.

[4] The appellant declined the invitation to comment. Instead, he launched 

the urgent application for an interdict. According to his founding affidavit, he 

had no knowledge of any criminal charges against him. In fact, he said, he 

telephoned the chairperson of the Post Office Board who told him that she 

also knew nothing of any criminal charges laid against him by the Board. For 

the rest, he contented himself with a rather bald and general assertion that 

‘the allegations in the questionnaire relating to me are untrue, unfounded and 

irresponsible’.

[5] From the respondents’ answering papers it emerged that the contents 

of the questionnaire derived from an affidavit deposed to by the appellant’s 

successor as chief executive officer of the Post Office, Mr Mampeule. The 

affidavit had been filed in the Pretoria High Court, in response to a civil claim 

by  way  of  motion  proceedings  by  Vision  Design  House  against  the  Post 

Office.  A copy of the affidavit  was annexed to the respondents’  answering 

papers in the present case. A further document annexed to the respondents’ 

papers incorporated the findings in a disciplinary enquiry against Mr Geoffrey 

Mabote, to whom reference is also made in the questionnaire. Although these 

disciplinary proceedings did not relate to the appellant directly, many of the 

allegations in Mampeule’s affidavit were supported by these findings. 

[6] In answer to the appellant’s allegation in the present case, that he had 

no knowledge of criminal charges against him, the respondents annexed a 

resolution by the Post Office Board with reference to the Vision Design House 

saga which ‘acknowledged the fact that a criminal charge has been laid with 

the commercial unit of the South African Police Services'. In conjunction with 

this resolution, the respondents placed before the court a quo an unsigned 

affidavit by Mampeule, of which, they submitted, a signed version had been 

4



furnished to the police. Though this document had been prepared in the form 

of a complaint supporting a criminal charge, it is essentially a duplicate of the 

affidavit that had been filed in response to the Vision Design House claim in 

the Pretoria High Court referred to in the preceding paragraph. Finally,  the 

respondents annexed a draft article which they intended to publish to their 

answering papers. It appears to be less venomous than the questionnaire. So 

for example, the direct  allegation that the appellant was part of a massive 

fraud  perpetrated  on  the  Post  Office  by  Vision  Design  House,  was  not 

repeated.  On  the  other  hand,  it  laid  greater  emphasis  on  the  substantial 

amounts  of  money involved  in  the  alleged  fraud,  for  example,  that  Vision 

Design House had already made a secret profit  of R8 million and that the 

project as a whole would be worth  an estimated R2,5 billion. In the main, 

however,  the  content  of  the  draft  article  was  essentially  similar  to  the 

questionnaire.

[7] Despite  the  evidence collated  by  the  respondents  in  support  of  the 

allegations in the questionnaire and the draft article, the appellant chose not 

to deal with any of these allegations in his replying affidavit. All he essentially 

said,  albeit  in  a  rather  prolix  way,  is  that  he  did  not  concede that  all  the 

allegations in Mampeule’s affidavit  were true; that he reserved the right to 

deal  with  these  allegations  ‘in  subsequent  proceedings’;  and  that,  in  any 

event, these allegations could not reasonably be interpreted to support the 

imputation in the article sought to be interdicted, that he was involved in a 

fraudulent scheme.

[8] In  Hix Network Technologies v System Publishers (Pty) Ltd  1997 (1) 

SA  391  (A)  at  398I-J  this  court  held  that  interim  interdicts  based  on 

defamation are governed by the same well  known principles applicable  to 

interim interdicts in general, namely:

(a) a prima facie right;

(b) a  well-grounded  apprehension  of  irreparable  harm  if  relief  is  not 

granted;

(c) that  the  balance  of  convenience  favours  the  granting  of  an  interim 

interdict; and

5



(d) that the applicant has no other satisfactory remedy.

[9] As also appears from Hix (402F-H), an applicant who shows that the 

intended publication will be defamatory, will satisfy the requirement of a prima 

facie right, unless the respondent who relies on some ground of justification 

laid  a  sustainable  factual  foundation  for  that  defence.  In  determining  the 

balance of convenience, so it was explained in Hix (402 C-F), the court should 

have  regard  to  the  consideration  that  freedom  of  the  press  is  not  to  be 

overridden  lightly  and  weigh  that  up  against  the  applicant's  countervailing 

constitutional  right to protection of  his or her reputation. This is essentially 

how Snyders J approached the matter in the court a quo. She found that the 

intended publication would be defamatory of the plaintiff. She then identified 

the grounds of justification relied upon by the respondents as those of truth 

and public benefit and of reasonable publication, which has become known as 

the Bogoshi defence (with reference to National Media Ltd v Bogoshi 1998 (4) 

SA 1196 (SCA)). In evaluating the facts, she came to the conclusion that the 

respondents had set out a sustainable factual foundation for the defences that 

they raised. Essentially,  her reasons for this conclusion appear to be that, 

while the allegations in the questionnaire and the draft article were supported 

by  the  affidavit  of  Mampuele  and  the  findings  of  the  disciplinary  enquiry 

against Mabote, they were met by no more than bald and general denials on 

the part of the appellant. Following the approach in Hix she also found that the 

balance  of  convenience  favoured  the  respondents.  In  consequence,  the 

application for an interim interdict was refused.

[10] In this court the respondents raised the preliminary contention that the 

appeal is moot in that, its outcome will have no practical impact, and that it 

should for that reason alone be dismissed with costs. The factual basis for the 

contention was, of course, that the allegations which the appellant sought to 

keep out of the public domain, have long since been published. Moreover, so 

the respondents contended, if the appellant suffered any harm as a result of 

the publication, such harm cannot be undone by reversing the order of the 

court a quo. If the publication rendered the appellant entitled to any relief, so 

6



the  argument  went,  such  relief  should  have  been  sought  in  an  action  for 

damages. 

[11] The legal  basis  for  the respondents’  preliminary contention is  to  be 

found in s 21A(1) and (3) of the Supreme Court Act 59 of 1959. It provides:
‘(1) When at the hearing of any civil appeal to the [Supreme Court of Appeal] or 

any Provincial or Local Division of the [High] Court the issues are of such a nature 

that the judgment or order sought will have no practical effect or result, the appeal 

may be dismissed on this ground alone. 

. . . 

(3) Save under exceptional circumstances, the question whether the judgment or 

order would have no practical effect or result, is to be determined without reference 

to consideration of costs.’

[12] As  has  been  explained  in  earlier  cases,  s 21A  is  in  effect  a 

reformulation of the well established common law principle that courts of law 

exist for the settlement of live, concrete controversies and not to pronounce 

on hypothetical or abstract questions of law (see eg Coin Security Group (Pty)  

Ltd v SA National Union for Security Officers 2001 (2) SA 872 (SCA) at 875A-

E; Rand Water Board v Rotek Industries (Pty )Ltd 2003 (4) SA 58 (SCA) para 

26). On the facts of this case I think it is plain that the appeal has indeed 

become moot. Even if we should find that on the facts of this case and interim 

interdict should have been granted, it will not help the appellant because the 

publication he sought to prevent had taken place. It is water under the bridge. 

Nor will  it  assist in the resolution of future factual disputes, because every 

future case will have to be decided on its own facts (see eg  Port Elizabeth 

Municipality  v  Smit  2002  (4)  SA  241  (SCA)  para  10;  Radio  Pretoria  v 

Chairman, Independent Communications Authority of South Africa  2005 (1) 

SA 47 (SCA) para 40).

[13] But, of course, s 21A affords this court a discretion to hear an appeal 

despite the absence of any practical effect and circumstances. Self-evidently, 

this  discretion will  again be exercised with  reference to  the facts  of  every 

case. Efforts to compare or equate the facts of this case to those of reported 

cases whether the court's discretion had been exercised one way or the other 

7



can therefore only result in a fruitless exercise. As a matter of principle, it can, 

however, be said on good authority that an appeal will  be decided, despite 

being moot, where it ‘raises important questions of law on which there is little 

authority  and  [which]  are  bound  to  arise  again’  (per  Nugent  JA  in  Midi 

Television t/a E-TV v Director of Public Prosecutions (Western Cape) 2007 (5) 

SA 540 (SCA) para 4).  

[14] Whether  this  is  such  a  case,  requires  an  examination  of  the 

contentions raised on appeal.  The appellant’s first  contention relied on the 

majority judgment by Marais JA, in Independent Newspapers Holdings Ltd v 

Suliman  2005 (7) BCLR 641 (SCA). According to the interpretation of  that 

judgment proffered by the appellant, Marais JA held that, save in exceptional 

cases,  there is a ban on the publication of  the identity of  a person facing 

criminal  charges  until  that  person  has  actually  appeared  in  court.  On  the 

application  of  this  principle,  so  the  argument  went,  the  publication  of  the 

appellant's identity as a person against whom criminal charges had been laid 

should have been interdicted, because he had not yet appeared in court. Any 

evaluation of these contentions, clearly requires a closer examination of the 

Suliman  case. What is crucial to the judgment of both the majority and the 

minority in that case, as I see it, is the precise identification of the defamatory 

nature or the sting of the offending newspaper articles. Both the majority and 

the minority found the sting of the articles in the allegation that Mr Suliman 

had been arrested by the police as a suspect in connection with a particularly 

odious bombing of a restaurant where two lives were lost and many seriously 

injured (see Marais JA (for the majority) paras 1 and 31; Nugent JA (for the 

minority)  para  75).  The  minority  held  that  the  defamatory  allegation  was 

untrue and that in consequence the defence of truth and public benefit relied 

upon, could not succeed (paras 76-80). 

[15] The majority, on the other hand, found that the defamatory words were 

substantially true (paras 37 and 38). But, so the majority held, the publication 

of the true statement was not in the public interest. In motivating this finding, 

Marais JA inter alia said:

8



‘I  doubt that it  can  never  be in the public interest or for the public benefit  for the 

media to name a suspect and publish a photograph of him or her before any court 

appearance.’

He then gave some examples (para 46) where, in his view, the public may 

have an interest in such publication but it is clear that none of these examples 

have  any  bearing  on  this  case.  After  that  Marais  JA  continued  with  the 

following statement (para 47) on which the appellant set great store:
‘That said, I think that the consequence of a premature disclosure of the identity of a 

suspect can be so traumatic for and detrimental to the person concerned when he or 

she may never be charged or appear in court and is, in fact, innocent, that greater 

weight should be assigned to the protection of the constitutional right to dignity and 

privacy and the common-law right of reputation, than to the right of the press to freely 

impart information to the public. It is not as if the press will be permanently deprived 

of the right to identify the suspect. Once he or she appears in court his or her identity 

may be disclosed with impunity.’

[16] As I see it, the interpretation of Marais JA's judgment contended for by 

the  appellant  is  far  too  wide.  What  was  found  to  be  defamatory  was  the 

statement that the plaintiff was arrested by the police as a suspect of a crime. 

This was defamatory because it would lead the reasonable reader to infer that 

the  police  believed,  on  reasonable  grounds,  that  the  arrested  person 

committed  the  crime  for  which  he  was  arrested  (as  appears  from  the 

explanation  by  Nugent  JA  in  para  77).  By  contrast,  the  allegation  that  a 

criminal charge had been laid against someone would self-evidently, I think, 

have a lesser impact on the reasonable reader. It follows, in my view, that the 

reasoning of Marais JA cannot, as the appellant would have it, be extended 

willy-nilly to prevent the publication of the news that a criminal charge had 

been laid against an identified person. In any event, I do not believe that the 

principal formulated by Marais JA was as immutable as contended for by the 

appellant. On the contrary, he recognised that there may be exceptions. It is 

true that the examples of such exceptions that he gave do not find application 

in this case. But that is neither here nor there. Even if the present case were 

therefore held potentially to be subject to the Suliman principle – which in my 

view it is not - the  further enquiry, whether it would constitute an exception to 

9



the principle, would be a question of fact; it does not elevate this appeal to a 

case which raises important questions of law. 

[17] An alternative argument raised by the appellant was that if the matter is 

not covered by the Suliman principle, we should, as a matter of law, extend 

that principle so as to create a blanket ban against publication of the identity 

of a person against whom a criminal charge had been laid, until he or she had 

appeared  in  court  During  argument,  counsel  for  the  appellant,  however, 

conceded,  rightly  and  fairly  in  my  view,  that  even  a  blanket  ban  on  any 

reference to a criminal charge would not really assist his client. The reason is 

that the sting of the publication he sought to prevent did not really lie in the 

allegation that a criminal charge had been laid.  The sting of  the offending 

publication was that the appellant had been accused of involvement in tender 

fraud. The fact that this accusation had been conveyed to the police in the 

form of a criminal charge was no more than an adjunct to the core allegation. 

In this light, counsel for the appellant was compelled to argue for a blanket 

ban against publication of any disclosure that an identified person had been 

involved in activity that could potentially give rise to a criminal prosecution, 

even if no pertinent reference was made to a criminal charge.

[18] It  strikes  me,  however,  that  an  immutable rule  of  such wide  import 

would simply be untenable. Two important pillars of our democracy are the 

courts and a free press and the latter should not be unduly hindered by the 

former in  the performance of  its  vital  task.  The rule  contended for  by the 

appellant  would  ban  from  publication  allegations  of  any  involvement  in 

corruption, dishonesty, graft and so forth. This would bring the rule contended 

for in direct conflict with the following statement of our law referred to with 

approval by the Constitutional Court in Khumalo v Holomisa 2002 (5) SA 401 

(CC) para 23:
'It is the function of the press to ferret out corruption, dishonesty and graft wherever it 

may occur and to expose the perpetrators. The press must reveal dishonest mal- and 

inept administration . . . . It must advance communication between the governed and 

those who govern.'

1



[19] The appellant's second contention on appeal was that publication of 

the  offending  article  should  have  been  prevented  because  it  would 

compromise the administration of justice in that it could potentially interfere 

with his rights as an accused person in a criminal trial. As the legal basis for 

this contention the appellant sought to rely on the decision of this court in Midi 

Television t/a E-TV v Director of Public Prosecutions (Western Cape) (supra)  

which was not a defamation case. It  emanated from an application by the 

Director of  Public Prosecution to  prevent  the television broadcasting of  an 

interview by the broadcaster with potential state witnesses in a forthcoming 

criminal  trial.  The  essential  basis  of  the  application  was  that  this  could 

prejudice or interfere with the proper administration of justice. In the event, the 

appeal against the pre-publication ban granted by the High Court was upheld 

in  this  court.  The  principles  underlying  to  the  judgement  are  conveniently 

summarised by Nugent HA as follows (in para 19):
'In summary, a publication will be unlawful and thus susceptible to being prohibited, 

only if the prejudice that the publication might cause to the administration of justice is 

demonstrable and substantial and there is a real risk that the prejudice will occur if 

publication takes place. Mere conjecture or speculation that prejudice might occur will 

not be enough. Even then publication will not be unlawful unless a court is satisfied 

that  the  disadvantage  of  curtailing  the  free  flow  of  information  outweighs  its 

advantage. In making that evaluation it  is not only the interests of those who are 

associated  with  the  publication  that  need  to  be  brought  to  account,  but,  more 

important, the interest of every person in having access to information.'

[20] The appellant gave no indication, either in his founding or his replying 

papers as to how the administration of justice will be prejudicially affected by 

publication of the article he sought to prevent. In this court it was suggested 

on  his  behalf  that  such  publication  could  potentially  interfere  with  his 

fundamental rights as an accused person under s 35(3) of the Constitution, eg 

his right to silence.  This,  I  think,  places the appellant’s argument squarely 

within the category of what Nugent JA described in Midi Television (para 19) 

as  mere  conjecture  or  speculation  that  publication  might  prejudice  the 

administration of justice. In fact, the appellant’s contention strikes me as so 

wide that it is tantamount to the proposition that the mere prospect of criminal 

prosecutions would inevitably lead to a ban on publication of the background 

1



story,  a proposition I have already described as unsustainable. As appears 

from  Midi  Television,  the  question  whether  the  administration  of  justice 

justifies a limitation of press freedom by way of a pre-publication ban in a 

particular case, is entirely dependent on the facts of that case. It follows that a 

decision one way or the other on the facts of this case will be of little, if any, 

consequence in future situations.

[21] The appellant's third was that the court a quo had insufficient regard to 

two considerations of substantial import. First, to the appellant’s high public 

profile as the chief executive officer of an internationally recognised company 

and the enormous prejudice he would consequently suffer through publication 

of the articles. Secondly, to the notion of ubuntu which 'recognises a person's 

status as a human being, entitled to unconditional respect, dignity, value and 

acceptance from the members of the community, that such a person may be 

part of'  (per Jajbhay J in  Tshabalala-Msimang v Makhanya  2008 (3) BCLR 

338 (W) para 2).

[22] The law of defamation requires a balancing act between two rights, 

both  highly  valued,  but  often  in  conflict  with  one  another.  This  has  been 

recognised in numerous cases (see eg Argus Printing & Publishing Co Ltd v 

Esselen's Estate  1994 (2) SA 1 (A) 25B-E;  National  Media Ltd v Bogoshi  

(supra)  para 4 and the cases there cited;  Khumalo v Holomia (supra)  paras 

21-28). The two rights involved have since been enshrined in our constitution. 

They are, of  course, on the one hand, the right to freedom of expression, 

which includes freedom of the press (s 16) and the right to human dignity and 

privacy (ss 10 and 14), on the other. I think it goes without saying that the high 

profile of the individual involved should be taken into account in the balancing 

process. In fact, it could potentially add weight to both sides of the scale. Nor 

is there any doubt in my mind that considerable recognition should be given to 

the values embodied in the notion of ubuntu, under the rubric of dignity. But 

this has already been acknowledged and confirmed, as appears, for example, 

from the following statement by O'Reagan J in  Khumalo v Holomia (supra)  

para 27:

1



'The  value  of  human  dignity  in  our  Constitution  is  not  only  concerned  with  an 

individual's sense of self-worth, but constitutes and affirmation of the worth of human 

beings in our society. It includes the intrinsic worth of human beings shared by all 

people as well as the individual reputation of each person built upon his or her own 

individual  achievements.  The value of  human dignity in our Constitution therefore 

values both the personal sense of self-worth as well as the public's estimation of the 

worth or value of an individual.'

[23] It seems to me that anything we can say about what should be taken 

into account in the balancing process that the law of defamation requires, had 

been said before. Whether the court a quo afforded sufficient weight to the 

appellant's  high profile  or  whether  it  had sufficient  regard to  the notion of 

ubuntu are clearly questions of fact. Again they do not elevate this appeal to a 

case  which  raises  important  questions  of  law,  as  contended  for  by  the 

appellant. The principles the court below applied in relation to pre-publication 

interdicts are well-established (eg in  Hix Network Technologies v Systems 

Publishers (Pty) Ltd (supra). It follows that I can find no basis on which this 

court  can exercise the discretion admittedly bestowed upon it  by s 21A to 

decide the merits in this case in a judgment which will have no practical effect. 

[24] What remains is the issue of costs. It emerges from a contention raised 

by the appellant for the first time at the hearing of the appeal and then only in 

reply.  In the result the respondents had been afforded no fair  warning nor 

adequate opportunity to answer. It amounted to this: because the appellant 

was seeking to protect his constitutional rights, so it was argued, he should 

not be ordered to pay the respondent’s cost, neither in this court nor tin the 

court  a  quo,  albeit  that  he  had been  unsuccessful  in  doing  so.  What  the 

appellant  therefore  contended for  was  not  that  this  appeal  falls  within  the 

narrow  ambit  of  the  exception  contemplated  in  s 21A(3),  where  the  court 

embarks on an adjudication of the merits in order to decide the question of 

costs. His argument was that, even if the merits were rightly decided against 

him, he should not be ordered to pay the respondents’ costs; neither in this 

court nor the court a quo. The answer to this contention regarding the costs in 

the court a quo is quite simple. The court a quo had a discretion to determine 

costs. In the exercise of that discretion the court obviously decided that costs 

1



should follow the event. It was never part of the appellant’s grounds of appeal 

that the court had erred in doing so. In consequence it  is not open to the 

appellant to object to that costs order at this belated stage.

[25] As  to  the  costs  on  appeal,  I  accept  that  the  respondent  sought  to 

protect a constitutional right. But this was not a case against a government 

agency as contemplated, for example, in Trustees for the Time Being of the 

Biowatch Trust v Registrar Genetic Resources CCT 80/80 [2009] ZACC 14 (3 

June 2009) paras 21 et seq. The respondents are private entities who likewise 

sought to protect their constitutional rights. Nonetheless, the appellant sought 

a costs order against them, both in the court a quo and on appeal. Moreover, 

the respondents had consistently maintained that this is an academic appeal 

which  should  be  dismissed  for  that  reason  alone.  That  did  not  deter  the 

appellant  from  his  course.  The  respondents  were  therefore  compelled  to 

continue with their opposition of what they considered an academic appeal to 

defend the costs order in their favour in the court a quo and at the same time, 

to avoid a costs order against them on appeal. In these circumstances I do 

not think it lies in the appellant’s mouth to raise the contention that he did. 

Though the principle that costs should follow the event is not a law of the 

Medes and the Persians, I can find no reason in this case to deviate from that 

principle.

[26] It follows that by virtue of s 21A of the Supreme Court Act 59 of 1959 

the appeal  is  dismissed with  costs,  including the costs occasioned by the 

employment of two counsel.  

………………
F D J BRAND

JUDGE OF APPEAL

1



Counsel for Appellant: V MALEKA SC

T MOKABA SC

D MPOFU

Instructed by: LAWLEY SHEIN ATTORNEYS

JOHANNESBURG

Correspondents: MATSEPES ATTORNEYS INC

BLOEMFONTEIN

For Respondent: D I BERGER SC

T MANCHU

Instructed By: CHEADLE THOMPSON & HAYSOM INC

JOHANNESBURG

Correspondents: WEBBERS ATTORNEYS

BLOEMFONTEIN

1


	JUDGMENT
	
	ORDER
	JUDGMENT

