
THE SUPREME COURT OF APPEAL OF SOUTH AFRICA

JUDGMENT
Case No:  581/2010

In the matter between:

MOGALE WINSTON STANFORD MODIRI Appellant

v

THE MINISTER OF SAFETY AND SECURITY First Respondent
SUPERINTENDENT ADAM WIESE Second Respondent
THEMBA KHUMALO Third Respondent
MEDIA 24 LIMITED Fourth Respondent
DEON DU PLESSIS Fifth Respondent
YOLISWA SOBUWA Sixth Respondent

Neutral citation: Modiri v The Minister of Safety and Security (581/2010) 
[2011] ZASCA 153 (28 September 2011).

Coram: BRAND JA, MAYA JA, MHLANTLA JA, MAJIEDT JA AND MEER 
AJA 

Heard: 7 September 2011

Delivered: 28 September 2011

Summary: Defamation – newspaper article to the effect that police officer
informed journalist  that  appellant  had  been  suspected  by  the  police  of
serious criminal conduct – gist of article found to be substantially true and
its  publication  for  public  benefit  –  fact  that  policeman did  not  actually
convey  this  information  to  journalist  and  that  some  of  the  peripheral
statements published were also untrue – found not to preclude reliance on
the defence of truth and public benefit.



________________________________________________________________

ORDER
________________________________________________________________

On appeal from: Free State  High Court,  Bloemfontein  (Hancke J  sitting  as

court of first instance):

The following order is made:

a. The two condonation applications by the appellant are granted, but the

appellant  is  ordered  to  pay  the  costs  incurred  by  the  third  to  sixth

respondents in opposing these applications.

b. The appeal is partly upheld and the third to sixth respondents are ordered

to pay the appellant’s costs of appeal.

c. The order of the court a quo is set aside and replaced by the following:

‘1. The plaintiff’s claims against all six defendants are dismissed.

2. The plaintiff is ordered to pay the costs incurred by the third to sixth

defendants.

3. The third to sixth defendants are ordered to pay the costs incurred by

first and second defendants.’

________________________________________________________________

JUDGMENT

________________________________________________________________

BRAND JA (Maya JA, Mhlantla JA, Majiedt JA and Meer AJA concurring):

[1] This appeal has its origin in a defamation action originally instituted by the

appellant in the Free State High Court. The appellant, Mr Mogale Modiri,  is a

businessman of  Bloemfontein in the province of  the Free State.  On 3 March

2004, an article appeared in the Daily Sun newspaper which is distributed, inter

alia in the Free State province, under the title ‘Mangaung Crime Crackdown’. The

article commenced by informing the reader that the ‘Mangaung police are getting

on top of  the crime situation in  the Bloemfontein  area’.  It  then proceeded to

2



convey some general information about police business which it ascribed to a

senior police officer, Superintendent Adam Wiese. Thereafter it  continued with

the following statements which eventually gave rise to the defamation action:

‘Daily Sun readers in the area are asked to help the police in catching Stanford Modiri,

who is allegedly involved in drug dealing, cash-in-transit heists and car theft.

Wiese said: “We will catch him, but it would be great to have some help. The problem is

that he uses other people to do his dirty work for him.”’

[2] Departing from the premise that Superintendent Wiese had said what the

article attributed to him, the appellant at first brought his action against Wiese’s

employer, the Minister of Safety and Security, and against Wiese personally as

the  first  and  second  defendants.  On  appeal  they  are  the  first  and  second

respondents, to whom I shall refer as ‘the police respondents’. In their plea the

police  respondents  emphatically  denied,  however,  that  Wiese  ever  made  the

statements ascribed to him by the writer of the article. Following upon this denial,

the appellant sought and obtained the leave of the court a quo to join the present

third  to  sixth  respondents  as  defendants  in  the  action.  I  shall  refer  to  these

respondents  collectively  as  ‘the  media  respondents’.  The  third  to  fifth

respondents  are,  in  the  order  of  their  citation,  the  editor,  the  owner  and  the

publisher of the Daily Sun. The sixth respondent is a newspaper journalist and

the writer of the challenged article, Ms Yoliswa Sobuwa. In their plea the media

respondents contradicted the statement by Wiese, that he did not tell Ms Sobuwa

what she attributed to him in the article. They insisted that he did. In any event,

they denied that the article was either defamatory, wrongful or published with the

intent to defame.

[3] In the court a quo the trial came before Hancke J. The first witness for the

police  respondents  was  Superintendent  Wiese.  In  essence,  he  stood  by  the

denial, foreshadowed in his plea, that he ever made the statements about the

appellant that Ms Sobuwa ascribed to him in the article. What had happened,

Wiese explained,  was that  Ms Sobuwa came to  see him in  his  office  on 26

February 2004. She was in the company of Mr S Z Bahumi who was known to

3



Wiese as a member of the National Intelligence Agency (NIA). Wiese was not

told that Ms Sobuwa was a journalist and he assumed that she was a colleague

of Bahumi. According to Wiese, his acquaintance with Bahumi stemmed from a

previous incident during 2001 when firearms and other items were stolen at the

police station where Wiese was then the commanding officer.

[4] At the time of these incidents of theft, there were suspicions that some of

the policemen at the station were involved and that these policemen could have

some connection with  the appellant.  This  was recorded in  a  letter  written by

Wiese to police headquarters in Pretoria on 18 February 2002. According to this

letter,  two of the policemen suspected of involvement in the incidents of theft

were associated with an individual who was employed by the appellant, while the

appellant, in turn, was known in police circles for his alleged involvement with

armed  robbery,  vehicle  theft  and  drugs.  In  short,  Wiese  confirmed  in  cross-

examination that there is a close correlation between the allegations in the letter,

on the one hand, and the contents of the impugned article, on the other, with

regard to the appellant’s involvement in crime.

[5] Probably  because  of  this  letter,  the  appellant’s  name  came  up  in  the

conversation  between  Bahumi  and  Wiese  where  Ms  Sobuwa  was  present.

During the course of this conversation, so Wiese testified, Bahumi said that the

NIA had a file on the appellant and that according to information available to him,

the appellant was involved in drug dealing, cash-in-transit heists and car theft but

that it was difficult to apprehend him because he made use of others to do his

dirty  work.  In  short,  according  to  Wiese’s  testimony,  the  statement  that  Ms

Sobuwa attributed to him in the impugned article, mostly derived from Bahumi.

Wiese denied, however, that either he or Bahumi ever invited readers of the Daily

Sun to assist the police in the apprehension of the appellant. That, Wiese said,

could only come from the writer of the article. What also transpired from Wiese’s

evidence  was  that  Bahumi  had  passed  away  some  time  prior  to  the

commencement of the trial.

4



[6] A further witness called to testify on behalf of the police respondents was

Senior  Superintendent  Gerber,  who  was  a  member  of  the  Organised  Crime

Investigation Unit of the police, known as the Scorpions. His evidence turned on

a  comprehensive  written  application  which  he  prepared  in  July  2005  for

permission to initiate an investigation under the name project Vulindlela, into a

crime syndicate. The application document was based on information available to

the police at the time. According to this information the syndicate, of which the

appellant was the confirmed leader, involved itself  in motor vehicle thefts and

related  crimes.  The  crimes  referred  to  in  the  application  were  committed  in

various places in the country, including Bloemfontein, on a regular basis since

1984.  In  motivation  of  the  special  project,  which  would  require  considerable

expenditure and manpower, the application stated that over a number of years

the police had been unable to apprehend the leaders of the syndicate through

conventional  investigation  methods.  The  primary  difficulty,  so  the  application

explained, was that despite the fact that upon their arrest the actual perpetrators

of the crimes identified their leaders, including the appellant, they were unwilling

to testify against these leaders in court. In consequence, the leaders were able to

continue their community-threatening illegal activities with impunity. 

[7] Gerber  further  testified  that  the  application  to  embark  upon  project

Vulindlela succeeded and that, as a result of the ensuing investigations, leaders

of the syndicate, including the appellant, were arrested in September 2005 and

appeared in court on charges of motor vehicle theft. At the time, these arrests

and  appearances  were  widely  reported  in  the  press.  However,  because  the

potential  state witnesses refused to testify,  the charges had to be withdrawn.

After  the  arrests,  Gerber  said,  the  incidence  of  motor  vehicle  theft  in  the

Bloemfontein area declined from about 130 to about  60 per month. In cross-

examination  Gerber  could  not  say  when  the  enquiry  which  preceded  the

application started, but that information about the appellant’s alleged involvement

had come to his personal  knowledge when he joined the vehicle theft  unit in

about 1991. Moreover, Gerber said, the information involving the appellant as a

5



ringleader  in  criminal  activities  had been available  in  the  police  circles  for  a

number of years.

[8] In  the  court  a  quo,  the  media  respondents  closed  their  case  without

presenting  any  evidence.  Moreover,  Hancke  J  found  that  no  criticism  could

legitimately be levelled against the witnesses who testified on behalf of the police

respondents. Consequently, he accepted that Wiese never made the statements

defamatory of the appellants that were ascribed to him in the impugned article. In

the result the appellant’s action against the police respondents was dismissed

with costs. On appeal the appellant did not contend that the court a quo had

erred in  dismissing his  claim against  these respondents  but  submitted  that  it

should have ordered the media respondents to pay their costs. In the result, the

police respondents took no part in the appeal proceedings. In this court the only

remaining  issue  with  regard  to  the  police  respondents  therefore  related  to

whether it is the appellant or the media respondents who should be held liable for

their costs in the court a quo.

[9] With reference to the media respondents, Hancke J found that, although

the article complained of contained a number of inaccuracies, the sting of the

defamatory part was substantially true and its publication for the public benefit. In

the result, he upheld the ground of justification raised by the media respondents,

generally known as the defence of truth and public benefit.  He therefore also

dismissed the appellant’s claim against the media respondents with costs. The

present appeal against that judgment is with the leave of the court a quo.

[10] On appeal the media respondents no longer disputed – in my view rightly

so – that  the article  included statements that  were per  se defamatory of  the

appellant. That raised the presumption that these statements were both wrongful

and  published  with  the  intent  to  injure.  The  media  respondents  therefore

attracted the onus to establish a defence which excluded either wrongfulness or

intent.  Though at some stage there was doubt as to the exact nature of that

6



onus, it has by now become settled law that the onus on the defendant to rebut

one or the other presumption, is not only a duty to adduce evidence, but a full

onus that must be discharged on a preponderance of probabilities (see Hardaker

v  Phillips  2005  (4)  SA 515  (SCA)  para  14;  Le  Roux  v  Dey  (Freedom  of

Expression Institute and Restorative Justice Centre as amici curiae) 2011 (3) SA

274 (CC) para 85). In their pleadings the media defendants denied both intent to

defame and wrongfulness. But in the absence of any evidence on their behalf to

rebut the presumption of the former, it seems to me that intent to injure must be

regarded as being established.  It  therefore matters not  that,  because we are

dealing with media defendants, fault in the form of intent is not required and that

negligence would suffice (see eg National Media Ltd v Bogoshi 1998 (4) SA 1196

(SCA) at 1214C-E; Mthembi-Mahanyele v Mail & Guardian Ltd 2004 (6) SA 329

(SCA) paras 44-46). By virtue of the media respondents’ failure to prove absence

of intent, the appellant has cleared a higher hurdle of fault than the required one.

The  outcome  of  the  appeal  thus  turns  exclusively  on  the  element  of

wrongfulness. Hence the only question is whether the media respondents have

succeeded in establishing any one of the various grounds of justification that they

raised.

[11] In  their  plea the media respondents  relied on a number of  recognised

grounds  of  justification,  including  truth  and  public  benefit,  fair  comment,

reasonable publication, and qualified privilege on the basis of a right or duty on

their part to publish the defamatory statements and a corresponding right on the

part of the readers of the Daily Sun to receive the same. Any one of these would,

if established, serve to exclude wrongfulness. The one that found favour with the

court a quo was that of truth and public benefit. If that finding were to be upheld,

it would be the end of the matter. I therefore turn to that enquiry. In this regard the

appellant’s contentions as to why the court a quo erred in upholding the defence

of  truth  and  public  benefit  were  essentially  threefold.  First,  that  the  media

respondents  did  not  lead  any  evidence  in  rebuttal  of  the  presumption  of

wrongfulness. Second, that the inaccuracies in the article precluded any reliance

7



on the defence under consideration. Third, that the media respondents could not

rely on the information of the appellant’s alleged criminal activities testified to by

the police witnesses, because it had not been demonstrated that the article was

based on that information.

[12] The appellant’s first contention seems to depart from a confusion of the

element  of  wrongfulness with  that  of  intent.  Though both  the  presumption  of

intent and that of wrongfulness arise from a single event, that is, the publication

of  a  defamatory  statement,  the  two  presumptions  are  essentially  different  in

character.  The  presumption  of  intent  to  injure  relates  to  the  defendant’s

subjective state of mind. By contrast, the presumption of wrongfulness relates to

a combination of objective fact, on the one hand, and considerations of public

and legal policy, on the other (see eg  Neethling v Du Preez; Neethling v The

Weekly Mail 1994 (1) SA 708 (A) at 768I-769A; Le Roux v Dey 2011 (3) SA 274

(CC) paras 121-125). Generally speaking, a rebuttal of the presumption relating

to the subjective state of mind of those who acted on behalf of the defendant will

therefore require some evidence to be led on the defendant’s behalf. By contrast,

the objective nature of the enquiry into wrongfulness signifies that the subjective

beliefs of the defendant are of no consequence. Thus understood, it becomes

apparent, with reference to the defence of truth and public benefit, for example,

that both elements of this defence can in principle be established on the basis of

facts not deriving from the defendant’s own witnesses. Hence the failure by the

media  respondents  in  this  case  to  call  any  witnesses  did  not  automatically

preclude them from relying on this defence.

[13] As  to  the  appellant’s  second  contention  based  on  the  admitted

inaccuracies  in  the  impugned  article,  it  is  a  matter  of  settled  law  that  the

defendant is not required to prove that the defamatory statement was true in

every detail. What the defence requires is proof that the gravamen or the sting of

the  statement  was  true.  Inaccuracies  in  peripheral  detail  do  not  rule  out  the

defence  (see  eg  Johnson  v  Rand  Daily  Mails 1928  AD  190  at  205-206;

8



Independent  Newspapers Holdings Ltd v Suliman [2004]  3 All  SA 137 (SCA)

paras 34-38). The underlying logic appears from the judgment of Wessels JA in

Johnson. The reason, he explained, why truth and public benefit is recognised as

a defence, is because a plaintiff is not entitled to recover damages in respect of

an injury to a reputation which he does not deserve. Consequently, the defendant

‘need not justify immaterial details or mere expressions of abuse which do not

add to its sting and would produce no different effect on the mind of the reader

than  that  produced  by  the  substantial  part  justified’.  The  gist  or  sting  of  a

statement is determined with reference to the legal construct of a reasonable

reader. It is the meaning that the reasonable reader of ordinary intelligence would

attribute to the statement (see eg Basner v Trigger 1945 AD 22 at 32; Sindani v

Van der Merwe 2002 (2) SA 32 (SCA) para 11). The test is thus an objective one.

Evidence of how the plaintiff, or for that matter, any actual reader of the article

understood the statement is of no consequence.

[14] The  appellant  contended  that  on  the  application  of  the  test  thus

formulated, the reasonable reader would understand the article to convey that he

was guilty of serious criminal activities and that he used other people to do his

dirty work for him. I do not agree with this analysis. In my view a reasonable

reader would understand the article to mean that a police officer had told the

journalist that:

(a) on the basis  of  information available  to  the police,  they suspected the

appellant of being involved in serious criminal activities, including cash-in-transit

heists and car thefts;

(b) the same police officer told the journalist that, although the police would

eventually  apprehend the appellant,  they were at  that  stage unable to  do so

through lack of evidence, because he made use of others to do his dirty work;

and

(c) the police officer therefore called upon the assistance of the Daily Sun

readers to provide that evidence.

9



[15] In  Independent Newspaper Holdings Limited v Suliman [2004] 3 All  SA

137  (SCA)  para  24,  this  court  declined  to  accept  the  proposition  that  the

reasonable reader is bound to equate a statement that a person is suspected by

the police of committing a crime with a statement that the person has actually

committed that crime. This is so because the legal construct of the reasonable

reader  knows  that,  while  many  persons  arrested  and  charged  with  criminal

offences are eventually convicted, guilt or innocence is determined by a court on

the basis of admissible evidence and that, not infrequently, the person charged is

acquitted in the end (see eg Mirror Newspapers v Harrison (1982) 42 ALR 487

(HC of A) at 492). Though, generally speaking, it is therefore per se defamatory

to  say of  a  person that  he  or  she is  suspected of  criminal  conduct  (see eg

Hassen v Post Newspapers (Pty) Ltd 1965 (3) SA 562 (W) at 565B-C; Suliman

para 31), it is not the same as to say that he or she is guilty of that crime. That

must be even more so in a case like the present where the published statement

made it clear that, despite their suspicions, the police were not even in a position

as yet to arrest the suspect because they lacked the necessary evidence to do

so.

[16] Understood in this way, I believe the court a quo rightly found that the gist

of the article was objectively true. The application by Gerber to embark on project

Vulindlela confirms all the essential elements of the impugned article; ie that the

appellant was suspected by the police of participating in serious crime and that

he made use of others to do his dirty work. The appellant’s counter-argument

rested on the fact that the application was prepared more than a year after the

publication of the article.  But I  believe there are two answers to this counter-

argument. In the first place it is clear from the contents of the application itself

and  from  Gerber’s  testimony,  that  the  application  reflected  information  and

suspicions held by the police for a number of years. Secondly, the application

neatly dovetailed with the letter written by Wiese on 18 February 2002, which

corroborates that these suspicions about the appellant’s participation in serious

10



crimes, including vehicle theft and dealing in drugs, predated the publication of

the article.

[17] This brings me to those allegations in the article that proved to be untrue.

Of these, as I see it, there are only two. First, there is the allegation that Wiese

asked the readers of the Daily Sun in the area to assist in the apprehension of

the appellant. According to Wiese he never said that. But the question is whether

this untrue statement can ever be regarded as part of the sting of the article. I do

not  think  so.  This,  I  believe,  can  be  demonstrated  by  asking  whether  the

defamatory meaning of the article would have been less serious if these words

were omitted. As I see it the answer to this question is clearly ‘no’.

[18] The second untrue statement in the article was the one identifying Wiese

as the  journalist’s  main  source of  information  regarding  the  appellant.  Again,

however, I do not regard this untrue statement as part of the sting. I find support

for this view in the decision of this court in Times Media Ltd v Niselow [2005] 1 All

SA 567 (SCA). The defamation complained of in  Niselow  was contained in an

article published by Times Media. It  was to the effect that Prof Boffard of the

Johannesburg General Hospital had said that the food prepared by Niselow for a

large group of children ‘smelled awful and looked appalling’. On appeal this court

accepted that Prof Boffard never uttered these words. Yet it held that this did not

matter, because the untrue statement was not part of the sting. The sting of the

article, so this court held (para 25) was that the food prepared by the respondent

smelled awful and looked appalling. What Times Media had to prove was the

truth of that statement, not that it was made by any particular person. The same

sentiment, I believe, finds application in this case.

[19] Closely linked to this point regarding the journalist’s source of information

is the appellant’s third contention that the media respondents could not rely on

information which emerged from the testimony of the police witnesses because it

had not been demonstrated that the article was based on this information. But, as

11



I see it, the contention raises the rhetorical question ‘why not?’. Once the media

respondents had established that the sting of the article was true, as in my view

they did, it matters not where the information relied upon by the journalist came

from.

[20] Turning  to  the  further  element  of  the  defence,  namely,  that  of  public

interest, I must admit that I find this a difficult issue to decide. The difficulty arises

from the subtleness of the element itself. No exact definition of the concept is

readily available in textbooks or decided cases. On the facts of this case, the

issue appears to be further complicated by the following statements of Marais JA

on behalf of the majority in Independent Newspapers Holdings Limited v Suliman

[2006] 3 SA 137 (SCA) para 47:

‘That said, I think that the consequences of a premature disclosure of the identity of a

suspect can be so traumatic for and detrimental to the person concerned when he or she

may never be charged or appear in court and is, in fact, innocent, that greater weight

should be assigned to the protection of the constitutional right to dignity and privacy and

the  common-law  right  of  reputation,  than  to  the  right  of  the  press  to  freely  impart

information to the public. It is not as if the press will be permanently deprived of the right

to identify the suspect.  Once he or she appears in court  his  or  her identity may be

disclosed with impunity. . . . But, generally speaking, and subject to the considerations I

have mentioned in paragraphs 45 and 46, I do not believe it is in the public interest or for

the public benefit that the identity of a suspect be made known prematurely.’

[21] I appreciate that these statements may be understood to provide authority

for  the  proposition  that,  as  a  general  rule  and  save  for  exceptional

circumstances,  it  will  not  be for  the public  benefit  or  in  the public  interest  to

publish the identity of a person suspected of criminal conduct, unless and until

that person has actually been charged in open court. On the facts of the Suliman

case and read in the wider context of Marais JA’s judgment as a whole, I do not

believe, however, that he intended to lay down such an immutable rule. To do so

would, in my view, negate the role of public benefit as a constituent element of

12



the  justification  ground of  truth  and public  benefit  (see also eg  Manyatshe v

M & G Media Ltd [2009] ZASCA 96 para 18).

[22] As explained by the Constitutional Court in  Le Roux v Dey 2011 (3) SA

274 (CC) para 122, common law grounds of justification play a pivotal role within

the framework of our Constitution. The reason is that it is primarily in the province

of justification that the common law allows the courts to strike a proper balance

between  the  often  conflicting  fundamental  rights  of  freedom  of  expression,

including freedom of the press, on the one hand, and the rights to freedom of

privacy and dignity, including reputation, on the other. Under the rubric of truth

and  public  benefit,  the  balancing  act  turns  mainly  on  the  element  of  public

interest or benefit. If a defamatory statement is found to be substantially untrue,

the law does not  regard its  publication as justified.  Publication of defamatory

matter which is untrue or only partly true can never be in the public interest, end

of  story.  But,  the converse does not  necessarily  hold true.  Our law does not

regard publication of a defamatory statement as justified merely because it  is

true, precisely because the court may, in its performance of the balancing act,

find that in the particular circumstances of the case, the freedom of expression is

outweighed by the victim’s right to privacy or dignity.

[23] In the case of mere suspicion held by the police the court may well come

to the conclusion, in a particular case that the right to dignity of the suspected

person  outweighed  the  publisher’s  right  to  freedom of  expression.  This  may

happen in a case where, for example, it is found to be true that the police held

the suspicion,  but  that  the suspicion was based on no more than unfounded

allegations by a meddlesome neighbour or antagonistic police informant. If in that

case publication of the unfounded suspicion then wrecked the reputation of the

suspected person or destroyed his or her career, the defence of truth and public

benefit is most likely to fail. On the other hand a blanket ban against publication

of police suspicion may very well impede the press in the performance of its vital

function ‘to ferret out corruption, dishonesty and graft whenever it may occur and

13



to expose the perpetrators’. (See  Khumalo v Holomisa  2002 (5) SA 401 (CC)

para 23.) 

[24] In performing its balancing act the court must therefore decide the public

benefit issue with specific reference to the facts of the case before it. Needless to

say  that  these  factual  situations  may  vary  infinitely.  From  this,  I  think,  two

consequences must follow. First, that the courts should refrain from restricting

themselves in the performance of their balancing act by departing from ‘starting

points’ or ‘general rules’ or ‘guidelines’. Though these may be of assistance to

other  courts  and  practitioners,  some  degree  of  uncertainty  is  unavoidable,

precisely  because  we  are  concerned  with  a  balancing  act  which  has  to  be

performed on a case by case basis in circumstances that may vary widely. The

second consequence is that  a decision as to whether or not publication of  a

defamatory statement was for the public benefit in a particular case – whether in

Suliman or in this case – cannot constitute any binding authority in other cases

which are distinguishable on their facts. 

[25] Reverting  to  the  facts  of  this  case,  I  believe  that  publication  of  the

suspicion held by the police was for the public benefit. This was not an instance

of suspicion derived from information by a nosy neighbour or based on flimsy

grounds. Nor was the police suspicion confined to a single,  isolated incident.

According  to  the  police  evidence  which  stands  uncontroverted,  they  had

information from those actually involved in the commission of  crimes that  the

appellant  was  their  ringleader.  Moreover,  as  a  result  of  this  information  the

appellant had been in the sights of the police force and apparently also of the NIA

for more than ten years. Despite this convincing case against him, the police

were unable to apprehend the appellant, not because the evidence against him

appeared to be unreliable, but because the witnesses were unwilling to testify. As

a result  the police were compelled to  launch a special  project,  at  substantial

expense,  by  the  Organised  Crime  Unit  to  put  an  end  to  the  community-

14



threatening criminal  activities of  the syndicate of  which the appellant was the

suspected leader.

[26] If these strong suspicions proved to be true, the further possibility was that

the appellant would never appear in court on any charges for want of witnesses

willing to testify against him. Hence the opportunity to publish his identity as that

of a suspected criminal,  as envisaged by Marais JA in  Suliman,  would never

arise. As I see it, the appellant could not insist on enjoying the reputation of an

honest businessman who is beyond any suspicion, which he did not or ought not

to  possess.  In  addition,  the  publication  of  these  suspicions  could  serve  the

purpose of persuading members of the appellant’s community to come forward

with potential evidence against him which the police so eagerly sought. The fact

that the police did not actually ask the journalist to invite public assistance, plainly

did not detract from this possibility. In consequence I find that the defence of truth

and public benefit had been rightly upheld and that the defendant’s claim based

on defamation was therefore rightly dismissed by the court a quo.

[27] This brings me to the costs of the police respondents in the court a quo. In

this regard it will be remembered that the appellant was ordered to pay the costs

of all the defendants, including the police. As to why the court a quo had erred in

doing  so,  the  appellant  argued  that  his  claim  against  the  police  was  based

entirely on the statement in the impugned article that attributed the defamatory

matter to Superintendent Wiese. In addition, so the appellant argued, the media

respondents maintained, both in their plea and throughout the trial proceedings,

that  the  defamatory  statements  were  in  fact  made  by  Wiese.  But  for  this

persistence  by  the  media  respondents  in  a  version  which  the  court  a  quo

eventually found to be untrue, so the appellant’s argument concluded, he would

not have pursued his action against the police respondents.

[28] In my view the media respondents gave no persuasive answer to these

arguments.  The fact that publication of  the defamatory statements in the end

15



proved to be justified, provides no excuse for the media respondents’ reliance on

a factual version that their information derived from the police, which proved to

be untrue. Since it  is that untrue version which led to the involvement of the

police respondents in the action and the costs resulting from that involvement, I

can see no reason why the media respondents should not be liable for these

costs, which were solely attributable to them. To this limited extent the appeal

must therefore succeed. But the fact that the appellant’s success on appeal is

limited does not mean that he was not substantially successful. It follows that in

my view, the media respondents should be held liable for the costs of appeal.

[29] What  remains  is  the  costs  of  the  two condonation  applications  by  the

appellant in this court. The first resulted from the late filing of his notice of appeal

and the second from his late filing of his heads of argument. Both applications

were opposed by the media respondents on the basis that the reasons advanced

by the appellant’s attorney for his failure to comply with the rules of this court,

were largely unsatisfactory. I agree with this argument. I also find some of the

explanations disturbingly  inadequate.  Yet,  I  do  not  believe  that  they were  so

unacceptable that it would justify the refusal of condonation without regard to the

merits of the appeal. In the end, the outcome of the condonation applications

therefore  turned  on  the  appellant’s  prospects  of  success.  Since  the  appeal

should, in my view, be upheld in part, it follows that that condonation applications

should  also  succeed.  However,  because  the  media  respondents  were  not

unreasonable  to  oppose  these  applications,  in  the  light  of  the  unacceptable

explanations, I believe they are entitled to their costs of opposition.

[30] In the result the following order is made:

a. The two condonation applications by the appellant are granted, but the

appellant  is  ordered  to  pay  the  costs  incurred  by  the  third  to  sixth

respondents in opposing these applications.

b. The appeal is partly upheld and the third to sixth respondents are ordered

to pay the appellant’s costs of appeal.

16



c. The order of the court a quo is set aside and replaced by the following:

‘1. The plaintiff’s claims against all six defendants are dismissed.

2. The plaintiff is ordered to pay the costs incurred by the third to sixth

defendants.

3. The third to sixth defendants are ordered to pay the costs incurred by

first and second defendants.’

………………………..
F D J BRAND

JUDGE OF APPEAL

17



Counsel for Appellants: N W Phalatsi (Attorney)
BLOEMFONTEIN

 

Counsel for Respondent: G Kairinos
C C Bester 

Instructed by: E G Cooper & Sons
BLOEMFONTEIN

18


