
THE SUPREME COURT OF APPEAL OF SOUTH AFRICA

JUDGMENT

Reportable/Not Reportable

             Case no: 399/2020 

In the matter between:

NBC HOLDINGS (PTY) LTD  APPELLANT

and

AKANI RETIREMENT FUND

ADMINSTRATORS (PTY) LTD          RESPONDENT

Neutral citation: NBC  Holdings  (Pty)  Ltd  v  Akani  Retirement  Fund

Administrators  (Pty)  Ltd  (299/2020)  2021  ZASCA

136 (6 October 2021)

Coram: WALLIS,  MAKGOKA,  SCHIPPERS,  PLASKET  and

CARELSE JJA

Heard: 3 September 2021 

Delivered: This  judgment  was  handed  down  electronically  by

circulation  to  the  parties’  representatives  by email,  publication  on the

Supreme Court of Appeal website and release to SAFLII. The date and

time for hand-down is deemed to be 09h45 on 6 October 2021

Summary:  Defamation  –  application  proceedings  –  relief  directed  at

compensating the claimant for harm caused by publication of defamatory



material – such relief, whether damages, an apology or a retraction cannot

be claimed in motion proceedings where there are disputes of fact, but

requires evidence to be led.

Discretion of judge in granting relief in defamation case – factors to be

taken into account

Interpretation of allegedly defamatory material – approach of reasonable

reader  –  statement  that  findings  had  been  made  in  judgment  of  the

existence of strong evidence of corruption – thrust of defamation lies in

the  implication  of  corruption,  not  that  it  was  a  finding  by  a  judge  –

respondent leading evidence of  corruption – such evidence relevant to

support possible defences of truth and public interest or privilege – no

order  can  be  made in  motion proceedings  where  respondent  produces

evidence in support of the existence of a defence.

2



ORDER

On appeal  from:  Gauteng Division,  Johannesburg  of  the  High Court

(Sutherland ADJP, as court of first instance):

1 The application  to  lead further  evidence  on appeal  is  dismissed

with costs, such costs to include the costs of two counsel.

2 The appeal is upheld with costs, such costs to include the costs of

two counsel.

3 The  order  of  the  high  court  is  set  aside  and  replaced  by  the

following:

'The application is dismissed with costs, such costs to include the costs of

two counsel.' 

 

JUDGMENT

Wallis  JA  (Makgoka,  Schippers,  Plasket  and  Carelse  JJA

concurring)

[1] The  appellant,  NBC  Holdings  (Pty)  Ltd  (NBC),  and  the

respondent, Akani Retirement Fund Administrators (Pty) Ltd (Akani), are

competitors  in  the  field  of  pension  fund  administration.  The  present

dispute  arises  out  of  an  ultimately  successful  endeavour  by  Akani  to

supplant NBC as the administrator of the Chemical Industries National

Provident  Fund  (the  Fund).  The  threat  of  this  precipitated  an  urgent

application by certain trustees, supported by NBC, to interdict the transfer

of the Fund's administration from NBC to Akani. On 27 February 2020

the court ruled that the status quo should be maintained until 10 March

2020 when the urgent review proceedings were to be determined. The

urgent application for interim relief was heard on 10 March 2020 and, on

3



12 March  2020,  Vally  J  granted  an  interim  interdict  restraining  the

respondents,  which  included  Akani,  from  implementing  Akani's

appointment to provide administrative, consulting and actuarial services

to the Fund.1

[2] The order granted by Vally J was expressly limited in its operation

until 31 July 2020, unless extended by the court. The balance of the order

was directed at  securing that  the review proceedings would be finally

determined before 31 July 2020. On receipt of the order, NBC addressed

a letter dated 12 March 2020 to the employers in relation to the Fund.

They referred to the urgent case to interdict  the termination of  NBC's

appointment as fund administrators, consultants and actuaries and said:

‘The  court  handed  down  judgment  today  (12  March  2020),  having  found  strong

evidence of corruption in the matter at hand and that the appointment of Akani was

unlawful.

The interdict remains in force until 31 July 2020 unless extended by the court of its

own accord or upon good cause being shown.’

[3] Shortly  after  27  March  2020,  and  apparently  prompted  by  the

publication of an article in a Lesotho based newspaper, Akani launched

urgent  proceedings  against  NBC  and  its  Lesotho-based  subsidiary  for

declaratory relief in relation to both the letter and the article.2 As against

NBC  it  contended  that  the  portion  of  the  letter  quoted  above  was

defamatory and it  sought  extensive  relief  aimed at  ‘restoring’  Akani’s

reputation. NBC opposed the application saying, in the first instance, that

the passage in the letter was justified by the terms of Vally J’s judgment.

Apart from that, it contended that the letter contained a statement about

1 There was no official transcript of the judgment and the case proceeded on the basis of what was said
to be a transcript  of a recording by counsel  on his mobile phone of the judgment as it  was being
delivered ex tempore. 
2 An order was granted by the high court  against the subsidiary,  but that is not the subject  of this
appeal.

4



the  contents  of  the  judgment  and  was  subject  to  qualified  privilege,

alternatively was published on a privileged occasion,  alternatively was

true and its publication was in the interest of the members of the public to

whom it was directed.

[4] The case was argued and decided by Sutherland ADJP on an urgent

basis  on  the  papers.  He granted  an  extensive  order  declaring  that  the

passage quoted above was a material distortion of Vally J's judgment and

was defamatory, wrongful and unlawful. He then granted ancillary relief

in paras 3, 4 and 5 of the order, consisting of:

(a)  an order that NBC publish to every recipient of the previous letter

a statement detailed in the order consisting of three paragraphs, the last

one of which contained seven sub-paragraphs;

(b) an order that the statement be published within 10 days of the order

and that the Chief Executive Officer of NBC was to depose to an affidavit

that to the best of his knowledge it had been distributed as directed;

(c) an order that a copy of the statement and the affidavit be filed with

the registrar of the court, uploaded on the Caselines digital platform and

sent to Akani's attorney of record.3

3 Paragraph 3 of the order read as follows:
'The  first  respondent  is  ordered  to  publish  to  every  recipient  of  the  letter  of  12  March  2020 the
following statement:
3.1 On 11 May 2020 the Gauteng Local (sic) Division of the High Court of South Africa ordered
us to communicate this statement to you.
3.2 Our letter of 12 March 2020, insofar as it purported to report on the order and judgment of
Vally J (the Vally judgment) in the legal proceedings between Akani Retirement Fund Administrators
(Pty) Ltd (Akani) and NBC concerning the alleged impropriety of Akani's appointment to manage the
CIPF and thereby replace NBC as manager, did not accurately report the meaning and import of the
Vally judgment when it stated that:
"[The  Court]  [h]aving  found  strong  evidence  of  corruption  in  the  matter  at  hand  and  that  the
appointment of Akani was unlawful."
3.3 The respects in which the quoted statement did not accurately or fairly convey the meaning
and import of the Vally judgment were, in particular, that:
3.3.1. It suggested that a finding of corruption on the part of Akani had been made when there had
been no such final finding, and merely that ostensibly plausible evidence had been tendered that could
support such an allegation;
3.3.2. It suggested that a finding of unlawful conduct on the part of Akani had been made when there
had been no such finding;

5



[5] The present  appeal  is  against  that  judgment  and order  with  the

leave of the high court. The appeal suspended the operation of the order,

so that no effect was given to the ancillary relief. An application under

s 18 of the Superior Courts Act 10 of 2013 to enforce the order pending

the appeal was refused. In the meantime events moved on. The balance of

the original review proceedings was heard and disposed of by Vally J

before 31 July 2020. He dismissed the application and made no finding in

favour of NBC that Akani’s behaviour was corrupt. He suggested that the

financial authorities were better equipped than a court to investigate these

issues and highlighted potential malfeasance on the part of both parties.

Mootness

[6] Arising from this it seemed possible that the high court order had

been overtaken by events. In Akani's heads of argument, counsel said in

regard to the portions of the order summarised in para 4 that:

‘Publishing  that  correction  now would  achieve  nothing,  because  Part  B has  been

determined  and  the  judgment  therein  speaks  for  itself.  No  party  will  now  be

concerned  with  the  Part  A  interim  order  or  judgment  –  or  any  inaccurate

characterisations  thereof  –  in  circumstances  where  Part  B  has  overtaken  and

discharged the Part A regime.

3.3.3. It omitted to fairly contextualise the proceedings which were in respect of an application for an
interim status quo order to keep NBC in office until such time as the allegations of corruption and
unlawful conduct made by NBC were adjudicated in subsequent proceedings;
3.3.4. In proceedings for interim relief a court deals with allegations on affidavit and on the basis
thereof,  in this case,  Vally J had to decide whether it was appropriate,  in the interim, to allow the
arrangements which exist for the management of the CIPF to remain undisturbed and left in the hands
of NBC;
3.3.5. The decision  to  grant  the  interim order  in  favour  of  NBC was  not  a  final  order  and  the
question whether or not the allegations that Akani is corrupt or acted unlawfully, are yet to be decided;
3.3.6. The Vally judgment expressed the view that on the allegations on affidavit presented to the
court there was strong evidence alleged that supported the possibility that Akani was corrupt, and that
were acts of corruption to be proven in later proceedings, the inference could be drawn that Akani had
acted unlawfully in procuring an appointment to manage the CIPF;
3.3.7 A copy of a transcript of the Vally judgment is available and anyone who wants a copy may
ask for it to be sent.'

6



[7] By reference to this passage in the heads, the court directed the

Registrar to address an enquiry to Akani's attorneys asking whether their

client was undertaking not to seek to enforce paras 3, 4 and 5 of the high

court's order. They confirmed that their client would not seek to enforce

those paragraphs of the order. As it was possible that the issues in the

appeal were now of such a nature that the decision sought would have no

practical effect or result, we directed that we would first hear argument

on that issue. This was in accordance with the established jurisprudence

of this court under s 16(2)(a)(i) of the Superior Courts Act 10 of 2013. At

the end of the argument we directed that the parties proceed to argue the

remaining issues.

 

[8] It  is  unnecessary  to  traverse  the  issue  of  mootness  in  detail.

Counsel for NBC submitted that the case was not moot because the effect

of the judgment remained that the statement was defamatory of Akani

and that NBC had no defence to a claim based on defamation. There can

be no doubt that this was correct. If the judgment remained in place, it

would possibly provide a foundation for a claim for damages and could,

in  any  event,  be  used  in  the  market  place  to  discredit  NBC.  The

submission  that  NBC  was  entitled  to  clear  its  name  by  having  the

judgment  overturned  was  a  powerful  one,  which  we  accepted.  The

ensuing debate in court also demonstrated that certain important issues in

regard to the conduct of proceedings based on defamation required the

attention of this court. 

The issues

[9]   It was accepted that the statement that a judge had 'found strong

evidence of corruption in the matter at hand and that the appointment of

Akani was unlawful' was calculated to damage the esteem in which Akani

7



was  held  by  the  recipients  of  the  letter.  It  was  therefore  prima  facie

defamatory and NBC bore the onus of  showing either  that  it  was not

published unlawfully, or that it was not published with the intent to injure

(animo injuriandi). The only further question related to the relief to be

granted to Akani if successful. Historically relief in a defamation action

consisted of an award of damages and possibly an interdict. The damages

were  compensation  for  the  loss  already  caused  and  the  interdict  was

directed at preventing further loss in the future. Now that remedies other

than,  or  in  addition  to,  the  payment  of  damages,  such  as  apologies,

retractions and the publication of corrections, may be given in defamation

cases,  the  determination  of  appropriate  relief  has  become  a  potential

minefield in such cases.4

[10] A good deal of the complexity of this case arose because Akani

sought relief by way of urgent motion proceedings and not by way of

action.  In  order  to  do  this,  it  tied  its  claim  for  the  publication  of  a

retraction to  a  vague and general  interdict.  Furthermore  it  said  that  it

reserved its right 'to pursue other aspects and relief flowing from NBC's

… misconduct at later date', justifying this on the basis that only urgent

matter  could  be  traversed  in  these  proceedings.  This  procedural

manoeuvring unravelled as the case proceeded. The judge rightly rejected

the  claim  for  an  interdict,  thereby  exposing  the  true  nature  of  the

proceedings as being for final relief to remedy the damage that Akani

claimed it had suffered as a result of the publication of the letter. This left

lingering in the background the claim to pursue at a later stage such other

remedies as it might deem fit.

4 Economic Freedom Fighters and Others v Manuel [2021] ZASCA 172; 2021 (3) SA 425 (SCA) paras
128-130 (EFF v Manuel).

8



[11] The outcome of this was a failure by the parties to address the true

nature  of  the  proceedings  and  the  proper  test  to  be  applied  to  the

assessment of the defences raised by NBC. There was also a failure to

appreciate the proper approach to remedies for defamation because of the

attempt to engage in the piecemeal disposal of litigation, contrary to long-

established  procedure.  In  the result  the  appeal  must  succeed for  three

reasons.  First,  the  dispute  was  not  one  that  could  be  disposed  of  in

application proceedings without the hearing of oral evidence. Second, the

confused procedural approach to the litigation resulted in a misdirection

in determining how to exercise the judicial discretion in regard to remedy.

Third, on a proper appreciation of the nature of the claim for defamation

and the defences raised to it, Akani was not entitled to relief. 

Procedural issues

[12] Akani's founding affidavit dealt with the relief being sought under

the heading 'The requirements for an interdict are met'. It claimed that an

award of damages would not be an adequate remedy for the commercial

harm it  had suffered  by the  two offending publications.  However,  an

interdict was only claimed as a secondary remedy to its primary relief of

a declaration that the statement in the letter:

'…  having found strong evidence of corruption in the matter at hand and that the

appointment of Akani was unlawful';

was false and defamatory of Akani. In addition it sought relief directed at

procuring an immediate retraction of those words, by way of a letter of

correction addressed to each of the recipients of the letter. 

[13] The claim for an interdict following these prayers was couched in

general terms, namely:

9



'Interdicting  the  respondents  from making any further  statements  of  a  defamatory

nature  and effect  against  the  applicant,  including but  not  limited  to  repeating  the

statements made in the NBC letter …' 

The  ostensible  aim  was  to  prevent  future  publication  of  the  same  or

additional  defamatory  statements.  The  interdict  was  directed  at

preventing  future  unlawful  conduct  and  needed  to  be  based  on  a

reasonable apprehension of future harm.5 Absent a risk of the defamation

being  repeated  an  interdict  was  unjustified.6 Granting  a  prohibitory

interdict  in  respect  of  conduct  that  has  already  occurred  is  pointless,

because  the  prohibition  relates  to  the  future  and  cannot  undo what  is

past.7 

[14] The only evidence presented by Akani in support of the notion that

there might be further publication of defamatory matter by NBC was a

paragraph in the founding affidavit reading in material part:

'There  is  every  reason to  believe  that  NBC … will  continue  to  disseminate  their

defamatory and false statements if their conduct is not interdicted and they are not

required to issue an apology and a retraction.'

There can be little surprise that the response in the answering affidavit,

not refuted in reply, was that NBC had not further distributed the letter

and would have no reason to do so.  It  is  even less surprising that the

learned judge held that the chances of future publication were so slim that

no interdict, final or interim, was warranted.

[15] Once  the  question  of  an  interdict  to  restrain  future  unlawful

publication of defamatory material fell away, the only remaining issue in

5 Setlogelo v Setlogelo  1914 AD 221 at 227. As to what is a reasonable apprehension of harm see
Minister  of  Law and Order and Others v  Nordien and Others  1987 (2)  SA 894 (A) at  896;  End
Conscription Campaign and Others v Minister of Defence and Others [1989] 4 All SA 82 (C) at 110. 
6 Herbal Zone (Pty) Ltd v Infitech Technologies (Pty) Ltd and Others [2017] ZASCA 8; [2017] 2 All
SA 347 (SCA), para 36.
7
 Philip Morris Inc v Marlboro Shirt Co SA  1991 (2) SA 720 (A) at 735B-C;  Tau v Mashaba and

Others [2020] ZASCA 26; 2020 (5) SA 135 (SCA) para 26.

10



regard to remedy was compensation for the harm already done by the

publication of the letter. Such compensation is no longer confined to an

award of damages as was the case in the past. It has been extended by our

courts  recognising  that  an  apology,  or  a  publicised  retraction  of  the

defamatory  slur,  may serve  a  similar  purpose  to  damages,  or  may be

ordered in conjunction with an award of damages. Whether individually

or  collectively,  these  are  all  directed  at  the  same  purpose,  namely

compensating an injured party for the harm caused by the publication of

defamatory matter.

[16] That means that the high court was confronted with the difficulty

adverted to in EFF v Manuel,8 where this court said:

'In our view, whether an order for an apology should be made is inextricably bound

up with the question of damages.'

The published retraction Akani sought stood on the same footing as the

apology in that case, as would any other remediatory measure. But one

cannot determine what is appropriate compensatory relief in a piecemeal

fashion, granting some now while leaving open the possibility of further

relief being claimed and granted later. 

[17] Akani purported to reserve its right to 'pursue other aspects  and

relief' against NBC. On the face of it this included a possible future claim

for damages against NBC. The damage it alleged was suffered as a result

of  the  letter's  publication  was  not  distinguished  from  the  damage

occasioned  by  the  publication  of  the  article  in  Lesotho.  A  general

allegation was made that  it  had suffered and would continue to suffer

financial  loss in the market  place as a  result  of  both publications and

would lose market share and business opportunities. It sought to justify

8 Op cit, fn 4, para 130. In fairness to both counsel and the learned judge that judgment had not yet
been delivered when this case was argued in the high court.

11



the  claim for  urgent  relief  by  alleging  that  these  losses  could  not  be

quantified in terms of definite future profits, so that damages would not

be an alternative remedy to an interdict.

[18] These allegations were vigorously denied and it was not suggested

that  they could be resolved on the papers.  A successful  claimant in a

defamation  action  is  entitled  to  an  award  of  general  damages  to

compensate for the damage to its reputation. It is also entitled to claim

special  damages  in  the  form  of  financial  loss  occasioned  by  the

defamatory publication.9 The alleged difficulties facing Akani in proving

that  it  had  suffered  special  damages  as  a  result  of  the  publication  of

defamatory matter should not be overstated. In this type of case the court

does the best it can on the material placed before it. Its assessment of

damages  will  inevitably  be  no  more  than  a  rough  estimate.10 Had  a

plausible  case  for  an  interdict  been  made  the  judge  would  still  have

needed  to  consider  whether  damages  would  be  a  suitable  alternative

remedy.

[19] Akani was only entitled to a single global remedy against NBC to

remedy all the harm occasioned to it by the publication of the letter. In

general the law requires a party with a single cause of action to claim in

one and the same action whatever remedies the law accords them upon

such  a  cause.11 Akani  was  not  entitled  to  separate  its  claim  for  the

publication of a retraction from its claim for a permanent interdict and

any  possible  claim  for  damages.  This  is  well  illustrated  by  the  two

Constitutional Court cases in which the problem has been considered. In
9 Ibid, para 91.
10 Caxton Ltd and Others v Reeva Forman (Pty) Ltd and Another 1990 (3) SA 547 (A) at 573H-I. 
11 Custom Credit Corporation (Pty) Ltd v Shembe 1972 (3) SA 462 (A) at 471H- 472F. Whether the
grant of relief to Akani in these proceedings would debar it from pursuing a claim for damages, in the
face of the 'once for all' rule, was not debated before us. As matters stood in the high court there was a
real possibility of such an action being brought.

12



one12 an apology was ordered as an adjunct to an award of damages. In

the  other  damages  were  ordered,  but  the  court  declined  to  order  an

apology.13 As pointed out  in  EFF v Manuel,  which of  these  different

remedies should be granted and in what combination, requires a single

exercise of judicial discretion at the close of the case. For that reason this

court  held that  the claims for  damages and an apology could only be

resolved after hearing oral evidence on damages.14

[20] I can see no basis for distinguishing this case from EFF v Manuel,

so far as these principles are concerned. That would have been so even if

Akani had expressly eschewed any claim for further relief  beyond the

published retraction. The relief being claimed would still have been relief

directed at  compensating  it  for  harm caused by the publication of  the

letter and its defamatory contents.15 It made no difference whether that

relief  was  couched  in  monetary  terms or  was  claimed on some other

basis. The purpose it served remained the same. It was to compensate the

claimant  for  the harm caused by the defamation and the same factors

were relevant to the relief whatever form it took. The facts in regard to

that harm were disputed. How then was the court to determine whether

the publication of a retraction was an appropriate remedy? In order to

determine  what  was  appropriate  it  had  to  know what  harm had  been

caused by the publication and its impact on Akani's reputation.16 It would

have been highly relevant to hear the reaction of  the recipients of  the

letter to its contents. In consequence of its receipt, did any of them join

the parties trying to block the change in administrator of the Fund? Did
12 Le Roux and Others v Dey (Freedom of Expression Institute and Restorative Justice Centre as amici
curiae) [2011] ZACC 4; 2011 (3) SA 274 (CC) paras 199, 202 and 203.
13 The Citizen 1978 (Pty) Ltd and Others v McBride [2011] ZACC 11; 2011 (4) SA 191 (CC) para 134.
14 An application for leave to appeal to the Constitutional Court against this order was dismissed.
15 For present  purposes  it  is  assumed that  the letter  is  defamatory  of Akani  and that  NBC had no
defence to the claim for defamation, so that the only issue would be that of remedy.
16 See for example the discussion on what evidence may be led in such cases in Naylor and Another v
Jansen; Jansen v Naylor and Others 2006 (3) SA 546 (SCA) paras 15 and 16.

13



the employer trustees adopt a more cautious, or even a hostile, attitude to

Akani's endeavours to persuade them to move the Fund's administration?

We do not know and nor did the judge, because there was no evidence in

this regard. Would a retraction serve any useful point in restoring Akani's

reputation,  or  was  its  reputation  largely  untarnished?  These  are  the

questions that needed to be asked and answered before the grant of relief

in this case, but they were not.

[21] A claim for damages for defamation, whether general or special,

was always unliquidated and the damages could only be determined in

proceedings by way of action, or possibly in special circumstances after

hearing oral evidence in application proceedings.  The position has not

changed  as  a  result  of  courts  now  being  empowered  to  grant  other

compensatory remedies,  either in addition to, or to the exclusion of,  a

claim for  damages.  Relief  such as  an apology or  the publication of  a

retraction remains compensatory relief and for that reason requires oral

evidence in the same way as a claim for damages requires oral evidence.

That is inevitably so when the facts concerning the claimant's allegedly

damaged reputation are disputed.

[22]  I fully appreciate that in a trial action the plaintiff may rely solely

on the  defamatory  nature  of  the  publication  and  the  presumption  that

everyone has a reputation that may be harmed by a defamatory utterance

or publication,17 for the assessment of damages. The plaintiff may give no

evidence, relying on the right to lead evidence of rebuttal to refute any

evidence  from the  defendant  directed  at  diminishing  the  effect  of  the

defamatory publication. But, if  the defendant then chooses not to give

evidence,  the plaintiff  loses the opportunity to bolster  the damages by
17 Tuch and Others NNO v Myerson and others NNO [2009] ZASCA 132; 2010 (2) SA 462 (SCA) para
17.

14



giving evidence of the effect of the defamation on their reputation and

standing. Where the proceedings start by way of application the evidence

has already been led. If the matter proceeds on the papers and the damage

to the applicant's  reputation has been placed in issue,  no relief can be

granted, because there is a dispute of fact on the papers and the rules

governing  the  resolution  of  disputes  of  fact  on  paper  apply.  For  that

reason it was inappropriate for the high court to grant the order it made in

this case. That is the first ground upon which the appeal must succeed.

Judicial discretion

[23] The  determination  of  the  appropriate  compensatory  relief  in  a

defamation case is a matter for the discretion of the judge at first instance

and the discretion is a wide one. That proposition requires little citation of

authority.18 However, the nature of the discretion and, if relief were to be

granted,  how it  fell  to  be  exercised  in  this  case,  appears  not  to  have

attracted any attention in argument and consequently in the high court's

judgment. The only paragraphs in the judgment dealing with it read as

follows:

'[66] Relief  for what has already occurred is appropriate as a clear right has been

violated.  The irreparable  harm is  axiomatic.  There is  no suitable  alternative  relief

obtainable in respect of the misrepresentation of the judgment of Vally J and no more

suitable time to say so than now.

[67] In respect of NBC, a letter to correct the misleading letter is the appropriate way

to address the harm the first letter causes. The text need not be grovelling; a bland

correction in the terms set out in the order suffices.'

[24] Several  errors  occur  in  these  paragraphs.  There  was  nothing

axiomatic about the harm allegedly suffered by Akani. Even assuming

that  the  letter  was  defamatory  of  it,  for  the  reasons  canvassed  in

18 Ibid para 19.

15



paragraph 20, the nature and extent of that harm was indeterminate. There

was a  clear  dispute  of  fact  on the papers  in  regard to  whether  Akani

suffered any harm arising out of this letter. Whether it was substantial, or

trivial, or virtually non-existent, could not be decided on these papers.

[25]  Second, and also for reasons canvassed in the previous section of

this  judgment,  it  was by no means clear  that  there was no alternative

relief available to Akani. One distinct possibility was that they might be

vindicated in the forthcoming review litigation, due to be heard within a

couple of months. Another was whether any retraction was required. If

the  harm  was  exiguous  the  appropriate  remedy  might  have  been  the

'damages of one farthing' with which British juries were wont to condemn

successful plaintiffs in defamation cases, where they regarded the claim

as  trivial  or  otherwise  inappropriate.19 These  instances  are  not  purely

relics  of  the  Victorian  era.  In  the  trial  court  in  the  famous  case  of

Reynolds  v  Times  Newspapers20 that  led  to  Mr  Reynolds  downfall  as

Taoiseach (Prime Minister) of Ireland, the jury dismissed the newspaper's

defence, but awarded nothing by way of damages, an award that the judge

altered to one penny.

19 In the famous defamation case between the artist James Whistler and the critic John Ruskin over the
latter's comment in a review of the exhibition of Whistler's Nocturnes - a series of paintings exploring
light – that:
'For Mr. Whistler’s own sake, no less than for the protection of the purchaser, Sir Coutts Lindsay ought
not to have admitted works into the gallery in which the ill-educated conceit of the artist so nearly
approached the aspect of wilful imposture. I have seen, and heard, much of Cockney impudence before
now; but never expected to hear a coxcomb ask two hundred guineas for flinging a pot of paint in the
public’s face.'
Whistler won, but the jury awarded him only a farthing – the smallest coin in circulation – as damages
and he was refused  costs.  The result  bankrupted him. Similarly in the litigation between  Cadbury
Brothers Ltd and Others v Standard Newspapers Ltd  (unreported)  the jury awarded the successful
plaintiffs one farthing over an article suggesting that it was complicit in using slave labour to produce
cocoa in São Tomé and Príncipe.
20 Reynolds v Times Newspapers Ltd and Others [1999] UKHL 45; [2001] 2 AC 127; [1999} 4 All ER
609 (HL). 

16



[26]  Third, given the proximity of the hearing in the review, far from

'now' being the appropriate time to grant an order, the caution of waiting

should have been considered. The judge accepted that there was no risk

of  further  publication of  the  letter.  Any harm that  it  did,  had already

occurred. A delay would enable feelings to subside and Akani (and the

court)  to  assess  whether  the  letter  had  indeed  done  any  significant

damage. The alleged urgency was based on the need for an interdict to

prevent future publication. Once that disappeared there was no need to

deal with this litigation urgently. Furthermore, granting an order at that

point  in  time ran the risk  that  NBC's  charges  of  corruption would be

vindicated  in  the  review.  In  that  event  an  order  to  correct  a

'misrepresentation'  of  Vally  J's  judgment  would  have  been  pointless,

especially  as  it  would  have  been  accompanied  by  the  later  judgment

vindicating NBC's claims. Lastly under this head, the issues canvassed

were of such a nature that they led to feelings on both sides running high,

so that there was a risk that the high court's order would be the subject of

an appeal, as indeed happened. The result of granting leave was to stultify

the  order  that  the  court  had  just  made.  The  immediacy  the  judge

perceived in  paragraph 66 of  his  judgment was removed by his  order

granting leave to appeal.

[27] None of these considerations were addressed in the judgment. It

appears that the learned judge concluded that merely because he upheld

Akani's claim he was obliged, given the form of the relief Akani sought,

to grant relief in that form, albeit not in the terms they suggested. This

resulted in his granting an order in very different terms. Those terms are

set out above in a footnote, but their very prolixity should have raised a

warning  flag  that  imposing  this  obligation  on  NBC  might  not  be

appropriate relief. Consideration should have been given to whether any

17



of the addressees would bother to read such a technical description of the

contents and effect of Vally J's judgment. And if they were unlikely to do

so what was the point of the remedy? In not considering the matters set

out above, the learned judge misdirected himself in regard to the remedy.

It suffices for me to say that the order he crafted was not as anodyne or

bland as he intended. In view of the misdirection we would have been at

large  to  reconsider  the  relief  he  granted.  Had  matters  turned  out

differently it would have been necessary to consider what order should be

made, but as the appeal must succeed in its entirety there is no need to do

so.

The merits

[28]  This leads directly to the next problem. Akani elected to proceed

by way of motion and did not ask for the proceedings to be referred to

trial or for the hearing of oral evidence. Where final relief is sought in

motion  proceedings  the  Plascon-Evans rule  provides  that  the  case  is

determined on the respondent's  version of the facts,  together with any

undisputed  facts  forming  part  of  the  applicant's  version.  The  only

exception  to  this  is  where  the  respondent's  version  is  so  inherently

unworthy of belief that it can be rejected on the papers. The fact that the

onus in relation to its defences rested on NBC did not affect the operation

of the  Plascon-Evans rule. The case had to be decided on the evidence

advanced  by  NBC  in  support  of  its  defences,  together  with  any

undisputed evidence from Akani that bore on those defences.21

[29] In principle there has never been an objection to pursuing a claim

for an interdict  against  the future publication of  defamatory matter  by

21 Ngqumba en ń Ander v Staatspresident en Andere;  Damons NO en Andere v Staatspresident en
Andere;  Jooste v Staatspresident en Andere  1988 (4) SA 224 (A) at  259H-263D;  President of  the
Republic of South Africa and Others v M & G Media Ltd 2011 (2) SA 1 (SCA) paras 13 and 14. 

18



way  of  an  urgent  application.  This  court  reaffirmed  that  in  EFF  v

Manuel22 in saying:

'There is, of course, no problem with persons seeking an interdict, interim or final,

against  the  publication  of  defamatory  statements  proceeding  by  way  of  motion

proceedings,  on  an  urgent  basis,  if  necessary.  If  they  satisfy  the  threshold

requirements for that kind of order, they would obtain instant, though not necessarily

complete, relief.'

However, the entitlement to proceed in that way is constrained by the fact

that in motion proceedings, where the issue is whether the defendant has

a defence to a claim based on defamation, it cannot be decided on motion

if there is a dispute as to the applicant's right to that relief. As Greenberg

J said:23

'… if the injury which is sought to be restrained is defamation, then he is not entitled

to the intervention of the Court by way of interdict, unless it is clear that the defendant

has no defence.'

In Hix Networking24 the court emphasised that this did not mean that the

mere ipse dixit of the respondent would suffice to establish a defence. It

must be based on evidence.

[30]  A  respondent  wishing  to  resist  an  interdict  against  the  future

publication of defamatory material can do so by presenting evidence that

provides a sustainable foundation for a defence recognised in law.25 This

may be done not only by way of direct evidence, but also by making the

case  that  at  a  trial  further  evidence  could  be  procured  and  would  be

available to sustain the defence. A plausible claim by a respondent that,

with the advantage of discovery and being able to subpoena witnesses

and documents, they will be able at trial to produce evidence to sustain

their defence, will ordinarily suffice to establish the requisite foundation
22 Op cit, fn 4, para 111.
23 Heilbron v Blignaut 1931 WLD 161 at 168-169.
24

 Hix Networking Technologies v System Publishers (Pty) Ltd & another 1997 (1) SA 391 (A).
25 Herbal Zone, op cit, fn 6, para 38. 

19



for the defences raised.26 This is well-illustrated by the recent judgment of

this court  in  Malema v Rawula 27 where,  after analysing the evidence,

Schippers JA concluded that:

'These facts comprise not only direct information placed before the court, but material

showing other information not in his control but potentially available at a trial in due

course, such as the EFF’s financial records and documents relating to receipt of VBS

funds. All these factors must be weighed up in order to decide whether there is a

dispute of fact regarding the existence of a defence.'28

 

[31] It  appears  that  these  principles  were  not  drawn  to

Sutherland ADJP's attention, as they were not referred to in his judgment

and counsel did not refer us to them in the heads of argument. The result

was that  the learned judge embarked upon a detailed analysis,  first  of

Vally J's  judgment  to  determine what  it  had decided,  and then of  the

letter, where his focus fell upon the words 'having found' as a description

of the contents of the judgment. He concluded that the 'commuter on the

Parkhurst  bus'  would  have  concluded  that  a  final  judgment  had  been

made by a court in regard to what followed, namely corruption on the part

of Akani and the unlawfulness of Akani's appointment in place of NBC.

This  so  he  held  was  a  misrepresentation  by  NBC and  defamatory  of

Akani.

    

[32] In my view that was not the correct approach. In the first place it

treated the letter as if it stood alone. It did not. It had been preceded by a

letter  dated  28  February  2020  written  shortly  after  the  review  was

launched  and  its  subject  was  the  same,  namely  the  payment  of

contributions by employers to the Fund. It read:

26
 Room Hire Co (Pty) Ltd v Jeppe Street Mansions (Pty Ltd 1949 (3) SA 1155 (T) at 1163. 

27
 Malema v Rawula [2021] ZASCA 88 paras 34 to 64. 

28 Ibid para 64.

20



'At the end of November 2019 NBC received an email  notice from the Chemical

Industry National  Provident  Fund ('the Fund") purporting to  terminate  all  services

rendered to the Fund by NBC, effective 29 February 2020.

A  number  of  Fund  members,  together  with  the  NBC,  lodged  an  urgent  review

application with the South Gauteng High Court in Johannesburg on 5 February 2020

in terms of the Promotion of Administrative Justice Act 3 of 2000 ("PAJA") to have

NBC's termination and the appointment of substitute service providers in its place set

aside.  PAJA is the legislation which protects  the constitutional  right of persons to

administrative action that is lawful, reasonable and procedurally fair.

CONTRIBUTIONS  DUE  ON  OR  BEFORE  7  MARCH  2020  (FOR  THE

MONTH OF FEBRUARY 2020)

The hearing commenced on 26 February 2020, but has not yet completed and it is set

to continue on 10 March 2020. Accordingly, on 27 February 2020, the Court ruled

that the  status quo  pertaining to Fund service providers is retained until 10 March

2020 or such time as the urgent PAJA proceedings have been adjudicated upon, that is

when judgment is delivered. In the circumstances, please ensure all contributions to

the Fund for and on behalf of your employees takes place as normal …'   

[33]  Although not addressed specifically to the employers to whom the

offending letter was addressed, it appears to have come to their attention

because  the  later  letter  commenced  by  referring  to  it.  The  letter  of

28 February  informed  its  readers  that  review  proceedings  had  been

instituted to prevent NBC being removed as administrators of the Fund.

The recipients would presumably have been aware of the intended change

of administrator from NBC to Akani. The notice of termination of NBC's

appointment had been given at the end of November. Employers, who

bore the responsibility  of  deducting members'  contributions from their

salaries  and  adding  their  own  before  remitting  payment  to  the

administrator, would have needed to know that they would have to adjust

their systems accordingly to be ready for  the change with effect  from

29 February  2020.  Documents  in  the  record  indicate  that  issues  over

21



NBC's  continued appointment  had been simmering for  several  months

prior to the notice of termination.

[34] The 28 February letter provides the background to the later letter. It

told its readers that the validity of the termination of NBC's appointment

was  disputed  and  that  NBC  claimed  that  it  was  unlawful.  Given  the

references to PAJA and the right to administrative action that is lawful,

reasonable  and  fair,  they  would  have  understood  that  this  was  not  a

contractual  dispute  arising  from  the  interpretation  of  the  terms  of  a

contract, but that the source of the alleged unlawfulness lay elsewhere. It

is likely that some, and possibly many, of the readers would have realised

that charges of untoward behaviour by someone was at issue. They would

also  have  realised  that  the  court  might  have  thought  there  was  some

substance in these charges, as it had stopped the transfer of administration

from NBC to Akani until the urgent proceedings had been adjudicated

upon. In other words there was to be a temporary delay in implementing

the transfer.

[35] The hearing continued on 10 March and Vally J handed down his

judgment on 12 March. Regrettably the only transcript is one produced

from a recording made by counsel  attending to  note  the  judgment  on

behalf of Akani. It does not appear to have been submitted to Vally J for

checking  and  it  would  not  have  been  available  to  NBC,  although

presumably they had someone present  to note the judgment and make

some record of what the judge said. The result is that what was presented

to the high court has had headings and paragraph numbering inserted that

are  not  part  of  the  judgment.  Whoever  transcribed  it  also  inserted

punctuation. The transcript suffers from a malady, with which the judges

of this court are familiar, of obvious imperfect hearing and transcription

22



of what was said. Be that as it may the parties accepted it as accurate,

notwithstanding its shortcomings.

 

[36]  Vally J granted an interdict restraining the Fund's trustees from

implementing the appointment of Akani and two other companies that

had played no active part in the litigation from providing administrative,

consulting and actuarial services to the Fund. He granted a further order

that NBC and an associated company were to continue providing those

services until 31 July 2020, unless extended by the court. He had earlier

said that if the Fund was dissatisfied with NBC's performance it was not

possible to draw the inference that its termination had been engineered

for  corrupt  purposes.  Accordingly,  these  orders  were  not  directed  at

overturning the termination of NBC's services. They appear to have been

directed at avoiding a vacuum in the Fund's administration. Even if the

conduct of certain named individuals and Akani was corrupt, that did not,

in  his  view,  allow for  a  conclusion  that  the  Board  of  the  Fund  was

contaminated by that corruption.

[37] The key passage in the judgment reads as follows:

'With that said then, it cannot be, it cannot nevertheless, on the other hand, be said

that the applicants are not entitled to the relief sought. Their case has been that even if

the termination of the contract with NBC is allowed to stand, the applicant, uh, the

appointment  of  Akani  should  not  be  allowed  to  stand.  This  is  because  Akani  is

engaged, or is accused of engaging in unlawful conduct, which conduct is a breach of

Section 12 of PRECCA.29 In this they are correct.

The evidence that they, that they have brought before the court indicates evidence of

an alleged corrupt relationship between Akani and Messrs Chaane [and] Ginya is

very strong. And Akani and the two individuals will have to do better than what they

did in these papers to show that the applicants are incorrect in their allegation. This

is despite the fact that the allegations presented [are] presently founded on inferential
29 The Prevention and Combating of Corrupt Activities Act 12 of 2004.

23



logic. So strong is the evidence that if no equally strong evidence is forthcoming from

them, the inference may well be drawn. In that case the Fund will be legally bound to

have no relationship with them, failing which Board members will be acting in breach

of their statutory and common law fiduciary duties. Hence it remains a reasonable

prospect  that  should  it  be  found  that  Akani,  that  the  appointment  …  that  the

relationship  between  Akani  and  the  two  individuals  is  one  that  is  tainted  by

corruption, then the appointment of Akani may well be set aside.'(Emphasis added.)

[38] Two further passages are relevant for present purposes. In the one

Vally J said that:

'As I said on the basis of these papers it cannot be said that there is a prospect of the

appointment of Akani being set aside is relatively high. In the circumstances the most

practical and reasonable solution woold be to grant the interdict and to leave NBC,

er,30 and to leave the issue of NBC providing the services as it has been doing over the

last few years in place. That will be only until this issue is finalised …'

On the same page of the judgment he added:

'I wish to once again reiterate that [t]his judgment makes no finding that there has

been any untoward conduct on the part of the Fund or on the part of CEPPWAWU. At

this stage, it is mainly the allegations against Messrs Chaane and Ginya and Akani

which leads me to make the following order that I will now make.'

 

[39] The letter of 12 March that was sent to employers, the Fund, the

trade union and Akani was sent the same day as the judgment was handed

down. It referred to the earlier letter and the urgent application to interdict

the termination of NBC's appointment. It then continued:

'The  court  handed  down  judgment  today  (12  March  2020),  having  found  strong

evidence of corruption in the matter at hand and that the appointment of Akani was

unlawful.

The interdict remains in force until 31 July 2020 unless extended by the court of its

own accord or upon good cause being shown.'

30 This  is  typed 'err',  but  that  makes  no sense.  It  seems that  what  was intended was to  convey a
hesitation. The Shorter  Oxford English Dictionary (6 ed,  2007) gives as  the first  meaning for  'er':
'interjection Expr the inarticulate sound made by a speaker who hesitates or is uncertain what to say.'

24



The letter repeated the earlier letter's admonition that contributions should

continue to be paid to it and that matters would continue as in the past.

  

[40] The primary purpose of both letters was to secure that there was

administrative  continuity  while  the  litigation  progressed.  Neither  was

directed  at  providing  more  than  a  brief  update  of  the  litigation.  It  is

important  then  to  consider  Akani's  complaint.  This  is  set  out  in  the

following paragraphs of its founding affidavit:

'[35] The NBC letter, however, entirely misrepresented the true position. It refers only

to an urgent case having been brought to secure an interdict, and then states that the

Court found that Akani's appointment was unlawful, on the basis of "strong evidence

of  corruption".  In  so  doing,  NBC  has  reported  the  learned  judge's  preliminary

observations as if they were final findings of fact made on an assessment of all the

evidence.

[40] … Akani contends that a reader would understand from the NBC letter that:

40.1 A court has weighed up the evidence in the Review application  and finally

determined that  the  appointment  of  Akani  to  provide  services  to  the  [Fund}  was

unlawful.

40.2 A court  has  reached the  aforementioned conclusion,  having considered  the

allegations of corruption that were relied on by NBC and the members in their papers.

40.33 A Court has found that Akani was itself corrupt or at least party to corruption,

and that this corruption rendered its appointment unlawful.'(Emphasis added.)

[41] The affidavit continued to hammer away at the contention that the

impression  given  by  the  letter  was  that  the  judgment  was  a  final

judgment. One sees this in the contention that NBC has sought 'to create

the impression … that Akani's appointment … has already been finally

determined to be unlawful'  and that this was based on corruption. The

sting of the letter was said to be that Akani 'was corrupt and has been

found by a Court to be corrupt'. It was said 'in short' that Akani had lost a

25



significant client because it secured its appointment through corruption

'and a Court has ruled as much'.

[42] These  contentions  were  based  upon  the  faulty  premise  that  the

letter misrepresented the judgment as a final determination of the issues.

It did nothing of the sort. The flaw emerges from the sentence recording

that  the  interdict  would  remain  in  force  until  31 July  2020,  unless

extended by the court of its own cause or upon good cause being shown.

The  reasonable  reader31 would  readily  appreciate  that  things  were

therefore not final. The letter said in plain language that the order would

expire on 31 July, unless extended. The readers knew, because they were

told as much in both letters, that the litigation's purpose was to forestall

the  termination  of  NBC's  appointment.  If  the  order  were  to  lapse  on

31 July, it was obvious that NBC would have lost. Any reasonable reader

would realise that. Any doubt was removed by the qualification that the

court might of its own volition extend that date, or might do so if good

cause was shown for an extension. The impetus for that could only come

from NBC and the parties supporting it.

 

[43] None  of  this  involves  imputing  to  the  reasonable  reader  any

knowledge of the subtle distinction between an interim and a final order.

Nor does it involve a pedantic parsing of the relevant sentence, something

in  which  both  sides  engaged  in  the  affidavits,  with  resort  to  subtle

consideration of the differences between adverbial phrases of time, place,

manner and reason, concepts of misplaced modifiers and other linguistic

analysis  more  suited  to  the  classroom  than  an  affidavit.  I  mean  no

disrespect  to  either  deponent  when  I  say  that  these  debates  were
31 The reasonable reader is a legal construct by which the potentially defamatory nature of a publication
is determined. It is an objective standard and evidence of what any particular reader understood it to
mean is inadmissible. EFF v Manuel, op cit, fn 4, para 30. Whether the reasonable reader corresponds
to the person 'on the Parktown bus' as suggested by the judge, I cannot say.

26



inappropriate in affidavits and had the appearance of an attempt by the

lawyers  who  drafted  them to  smuggle  argument  into  what  should  be

limited  to  evidence.  The  debate  as  to  whether  the  expression  'strong

evidence'  qualified  both  corruption  and  the  unlawfulness  of  Akani's

appointment was neither here nor there. Sutherland ADJP rightly said that

the reasonable reader would not  worry about such niceties,  but  would

think that there was serious evidence of corruption and this meant that

Akani's appointment was unlawful.32 After all it was the appointment that

was the source of the dispute between the parties. 

[44]   Once it is accepted that the letter did not convey that the court had

made  a  final  and  conclusive  judgment  about  anything,  the  basis  for

holding it to be a misrepresentation of Vally J's judgment fell away. The

judge had made preliminary observations, as Akani said in the passage

quoted earlier in paragraph 40. Those observations were clear. Based on

the  evidence  before  him  and  the  absence  of  any  adequate  response

thereto, there was strong evidence of corruption. This involved Akani and

two  employees  of  NBC  who  had  been  responsible  for  the  Fund  and

suddenly left  their  employment and commenced working for an entity

connected to Akani. The judge said that if corruption was established the

appointment of Akani might well be set aside. That could only be because

the appointment of Akani to replace NBC was unlawful because it was

tainted by corruption.

[45] No case was made that if the letter referred to proceedings that had

not  been  finalised,  a  claim  for  defamation  could  succeed.  On  the

32 In the replying affidavit it was said on behalf of Akani that a reader who knew of the basis for the
review would understand the allegations of strong evidence of corruption and Akani's appointment as
unlawful as being linked and that Akani was guilty of corruption. The reader without that knowledge
would also link the corruption to Akani. The central  concern was linkage between the evidence of
corruption and Akani.

27



principles  outlined  earlier  in  paragraphs  28  to  30  NBC  had  clearly

produced evidence that might sustain at least one of the three defences it

raised  specifically.  Accordingly  Akani's  claim  for  final  relief  on  the

papers had to fail.

 

[46] On any reading of the letter the heart of the defamation was the

statement that there was strong evidence of corruption. The addition that

a judge had made such a finding would strengthen the reasonable reader's

understanding that the evidence of corruption was strong, but it would not

alter the essential thrust of the defamation, namely that Akani was a party

to corruption. NBC produced some evidence that there had been a corrupt

relationship between Akani and the two individuals formerly employed

by NBC. It seems to me that this evidence was properly relevant to the

defences  of  truth  and  public  interest  and  privilege.  I  leave  aside  the

defence that this was an accurate report of legal proceedings, because it is

by no means clear to me that a passing statement in a letter about the

contents  of  a  judgment  falls  within  the  notion  of  a  report  of  legal

proceedings.

[47]   Akani's counsel sought to avoid this conclusion by contending

that actual corruption was irrelevant to Akani's claim. He argued that the

basis of the claim lay in the statement that a court had found that Akani

was corrupt. He submitted that the stress of the defamation lay on the

court's finding, not the corruption itself. Therefore, if the description of

the court's finding was incorrect, it mattered not whether Akani was in

fact corrupt. The complaint was that the letter had communicated findings

by Vally J that he had not in fact made at that time. The distinction strikes

me as tenuous and artificial.  The defamation lay in the content of  the

alleged  finding,  not  the  fact  that  it  had  been  made  by  a  judge.  Any

28



statement to the effect that Akani acted corruptly would be defamatory,

irrespective of whether its force was bolstered by saying that a judge had

held that  there  was strong evidence  of  the corruption.  The fact  that  a

judge was said to have made such a finding might serve to add weight

and credibility to the essential charge of corruption, but it cannot alter the

fact that the imputation of corruption lay at the heart of the defamation. In

both  the  founding  and  replying  affidavits  it  was  the  imputation  of

corruption that lay at the heart of Akani's case. 

[48] Proof that Akani had engaged in corrupt activities was therefore

central to the defences that NBC wished to raise. It was also central to

other issues such as the nature and extent of any defamation, the extent of

the harm suffered by Akani and the nature of any relief to which it was

entitled. Even on the basis of the artificial distinction that Akani sought to

draw in argument, a factual finding that Akani had acted corruptly would

affect the final determination of the case. A misrepresentation that Vally J

had made a  finding of  the existence  of  strong evidence  of  corruption

would pale into insignificance against actual proof of corruption. One is

reminded  of  the  line  from Shakespeare's  King  Lear33 that  'Where  the

greater malady is fixed, the lesser is scarce felt'.

[49] In summary reasonable readers would not read the offending letter

as relating to a final judgment by a court, but would understand that it

related to something said by a judge in the course of ongoing and yet to

be  finalised  litigation.  They would  view the  thrust  of  the  sentence  in

question  as  saying  that  there  was  strong  evidence  of  corruption  on

Akani's part in relation to it securing its appointment as administrator by

the Fund in place of NBC. The unlawfulness of that appointment would

33 William Shakespeare King Lear Act 3, Scene 4, line 10.

29



flow  from  the  corruption.  Proof  of  actual  corruption  in  that  process

would,  on  that  reading  of  the  letter  be  supportive,  if  not  necessarily

decisive, of NBC's defences to the claim based on defamation. On its own

that  meant  that  Akani's  claim  could  not  succeed  and,  as  it  chose  to

proceed  on  application  and  not  request  a  reference  to  trial  or  oral

evidence, it should have been dismissed. Even on its own case as to the

meaning of the letter, and its focus on the finding by the court, as opposed

to  the  issue  of  corruption,  that  would  not  assist  Akani  as  proof  of

corruption would still be relevant to NBC's defences and to the court's

appreciation of the nature of the harm occasioned by the defamation; the

extent of the damage to Akani's reputation and the determination of the

appropriate  remedy.  For  those  reasons,  on  this  ground  also,  the

application should not have succeeded.

Result

[50] Before concluding I need to deal with an extensive application by

NBC to lead further evidence on appeal. The purpose of the application

was  to  strengthen  the  evidential  basis  for  its  contentions  that  the

relationship between Akani and the two former employees of NBC was

corrupt. I do not think the additional evidence tendered by way of this

application satisfied the tests for admitting further evidence on appeal. In

the light of the proper approach to the determination of the application the

additional evidence could not affect the outcome of the appeal. NBC's

defence rested on whether it had laid an evidential basis for saying that it

had proper grounds to resist Akani's claim. If it had then there was no

need for the additional evidence. If it had not it could not remedy that

deficiency at the appellate stage. The application must be dismissed.

[51] In the result the following order is made:

30



1 The application  to  lead further  evidence  on appeal  is  dismissed

with costs, such costs to include those consequent upon the employment

of two counsel.

2 The  appeal  succeeds  with  costs,  such  costs  to  include  those

consequent upon the employment of two counsel.

3 The  order  of  the  high  court  is  set  aside  and  replaced  by  the

following:

'The  application  is  dismissed  with  costs,  such  costs  to  include  those

consequent upon the employment of two counsel.'

____________________________

M J D WALLIS

JUDGE OF APPEAL

 

31



Appearances 

For appellant: C E Watt-Pringle SC (with him K S McLean)

Instructed by: Shepstone & Wylie, Johannesburg

McIntyre Van der Post, Bloemfontein

For respondent: J P V McNally SC (with him B L Manetsa)  

Instructed by: Webber Wentzel, Johannesburg

Symington De Kok, Bloemfontein.

32


	JUDGMENT
	ORDER
	JUDGMENT

